Kaupunkiauton etuapurungon suunnittelu
Aaltonen, Mikko (2012)
Aaltonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912333
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ConceptCar -projektin autoon etuapurunko. Auton etuapurungolla tarkoitetaan auton koriin liitettävää osaa, joka toimii yhtenä osana auton rakennetta ja useiden eri komponenttien kiinnityspisteenä.
ConceptCar -projekti on Metropolia Ammattikorkeakoulussa tuotettava kehitys- ja tutkimustyö. Projektin tavoitteena on luoda ympäristöystävällinen ja tieliikennekelpoinen kaupunkiauto. Auton ensiesittely on tarkoitus järjestää Geneven autonäyttelyssä keväällä 2014.
Tässä insinöörityössä kuvataan ConceptCar -projektin taustoja, apurungon eri tehtäviä, auton osan suunnitteluprosessia, valmistus- ja materiaalitekniikkaa ja osalle tehtäviä lujuuslaskelmia. Työn tarkoituksena on myös toimia tukena etuapurungon kokoonpanovaiheessa.
Suunnitteluprosessin pääpaino oli 3D-mallin rakentamisessa. Apurungon 3D-malli tehtiin käyttäen hyväksi tilankäyttömallia, jossa auton eri komponenttien sijainnit oli määritelty. Ongelmia 3D-mallin rakentamisessa aiheutti komponenttien sijainnin muuttuminen kesken 3D-mallin rakentamisen.
Lujuuslaskelmissa keskityttiin eri ajotilanteissa apurungolle aiheutuviin voimiin ja niiden perusteella tehtyihin FEM-analyyseihin. Eri ajotilanteet oletettiin pahimman mahdollisen
tilanteen mukaan. FEM-analyysissä huomattiin puutteita rakenteen kestävyydessä, minkä takia kiinnityspisteitä jouduttiin lisäämään.
Työn tavoite saavutettiin. Suunnittelutyö saatiin päätökseen ja etuapurungon komponenttien valmistus saatiin aloitettua.
ConceptCar -projekti on Metropolia Ammattikorkeakoulussa tuotettava kehitys- ja tutkimustyö. Projektin tavoitteena on luoda ympäristöystävällinen ja tieliikennekelpoinen kaupunkiauto. Auton ensiesittely on tarkoitus järjestää Geneven autonäyttelyssä keväällä 2014.
Tässä insinöörityössä kuvataan ConceptCar -projektin taustoja, apurungon eri tehtäviä, auton osan suunnitteluprosessia, valmistus- ja materiaalitekniikkaa ja osalle tehtäviä lujuuslaskelmia. Työn tarkoituksena on myös toimia tukena etuapurungon kokoonpanovaiheessa.
Suunnitteluprosessin pääpaino oli 3D-mallin rakentamisessa. Apurungon 3D-malli tehtiin käyttäen hyväksi tilankäyttömallia, jossa auton eri komponenttien sijainnit oli määritelty. Ongelmia 3D-mallin rakentamisessa aiheutti komponenttien sijainnin muuttuminen kesken 3D-mallin rakentamisen.
Lujuuslaskelmissa keskityttiin eri ajotilanteissa apurungolle aiheutuviin voimiin ja niiden perusteella tehtyihin FEM-analyyseihin. Eri ajotilanteet oletettiin pahimman mahdollisen
tilanteen mukaan. FEM-analyysissä huomattiin puutteita rakenteen kestävyydessä, minkä takia kiinnityspisteitä jouduttiin lisäämään.
Työn tavoite saavutettiin. Suunnittelutyö saatiin päätökseen ja etuapurungon komponenttien valmistus saatiin aloitettua.