Optimaalinen ostoerä ja ostotoiminta case-yrityksessä
Kaistila, Jyri (2012)
Kaistila, Jyri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912323
Tiivistelmä
Työn tavoite oli selvittää optimaalinen ostoerä ja ostotoiminta case-yrityksessä, sekä ostotoimintaan liittyvät työt, miten ostohenkilöstö toimii tuotteita ostaessaan, miten ostotoiminnasta syntyvät kulut kohdistetaan tuotteelle sekä miten ne vaikuttavat tuotteen ostohintaan. Työni tein Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevalle työkalu- ja traktorinvaraosien tukku- ja vähittäiskaupalle.
Empiirisen aineiston keräsin case-yrityksen ostohenkilöstöä haastattelemalla. Haastattelut suoritettiin sähköpostin välityksellä lähetetyllä lomakkeella, mutta osaa henkilöistä kävin myös haastattelemassa lyhyesti kasvokkain. Haastattelun tulokset olivat mielenkiintoiset, ja niiden analysointi antoi arvokasta tietoa yrityksen ostotoiminnasta, vaikka teoriaosuudessa esiin tulleet seikat eivät sellaisenaan vastanneetkaan case-yrityksen toimintoja.
Johtopäätökset tästä työstä liittyvätkin suurimmaksi osaksi ostotoimintojen kehittämiseen ja mahdollisiin muutoksiin liittyen toimittajien sijainnin valintaan. Suuria kustannuksia aiheutuu tuotteiden kuljetuksista toimittajalta yrityksen varastoon sekä pitkistä toimitusajoista. Pitkien toimitusaikojen vaikutus näkyy vaihtoomaisuuden kasvamisena: vaikka tuotteet ovat vielä kaukana yrityksen varastosta, joudutaan ne maksamaan.
Empiirisen aineiston keräsin case-yrityksen ostohenkilöstöä haastattelemalla. Haastattelut suoritettiin sähköpostin välityksellä lähetetyllä lomakkeella, mutta osaa henkilöistä kävin myös haastattelemassa lyhyesti kasvokkain. Haastattelun tulokset olivat mielenkiintoiset, ja niiden analysointi antoi arvokasta tietoa yrityksen ostotoiminnasta, vaikka teoriaosuudessa esiin tulleet seikat eivät sellaisenaan vastanneetkaan case-yrityksen toimintoja.
Johtopäätökset tästä työstä liittyvätkin suurimmaksi osaksi ostotoimintojen kehittämiseen ja mahdollisiin muutoksiin liittyen toimittajien sijainnin valintaan. Suuria kustannuksia aiheutuu tuotteiden kuljetuksista toimittajalta yrityksen varastoon sekä pitkistä toimitusajoista. Pitkien toimitusaikojen vaikutus näkyy vaihtoomaisuuden kasvamisena: vaikka tuotteet ovat vielä kaukana yrityksen varastosta, joudutaan ne maksamaan.