Brändi, design ja kommunikaatio : Liiketoimintasuunnitelma Trust Creative Society Oy:lle
Koivusilta, Petra (2012)
Koivusilta, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812310
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö luo pohdinnan kautta uuden, päivitetyn liiketoimintasuunnitelman case yritys Trust Creative Society Oy:lle (myöhemmin Trust). Trustin liiketoiminta-ajatus perustuu kolmen ydinsanan ympärille: brändi, design ja kommunikaatio. Ydinsanat avataan luvussa kolme tarkkaan. Käsitteet ovat hyvin laajat ja Trustilla on omanlainen ajatusmaailma, kuinka nämä käsitteet halutaan ymmärtää ja niiden nimissä toimia. Toiminta-ajatuksen perustuessa kumppanuuteen ja pitkäaikaisiin ystävyyssuhteisiin, on tärkeätä, että myös yhteistyökumppanit ja asiakkaat ymmärtävät mikä Trustin toiminnan ydin on.
Kommunikaatio on Trustille ystävyyssuhteita ja pitkäaikaista viestintää omien asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Kommunikaatio on myös asiakkaiden ja heidän asiakkaidensa välille luotavaa viestintää. Kyseessä ei ole pelkkä yksisuuntainen markkinointiviestintä, vaan kommunikaation avulla halutaan avata avoin ajattelumaailma muun muassa viestiä asiakkaan tuotteista tai palveluista.
Brändi on Trustille asiakasyritysten kanssa tehtävää liiketoiminnan kehittämistä, strategian vahvistamista. Brändityön kautta ei vain luoda nimeä ja logoa, vaan vahvistetaan asiakasyrityksen liiketoimintaa kokonaisvaltaisemmin. Brändityön avulla halutaan esittää asiakasyrityksille vaihtoehtoja heidän olemassaolonsa oikeutukseen.
Design on mahdollisuus, jolla Trust haluaa erottua kilpailijoistaan. Design on asiakkaalle koko yrityskuvan vahvistamista ja vahva kilpailukeino markkinoilla, ei pelkkä yhden tuotteen suunnittelu ja lanseeraus. Design voi monipuolisesti olla kaikkea mitä sen nimissä asiakkaalle halutaan tarjota.
Nämä käsitteet halutaan nivoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi palvella asiakasta laadukkaasti ja luovasti. Yhteistyön halutaan olevan prosessi, joka pitää sisällään kaikki ydinsanojen ominaisuudet ja tarjoaa näin kokonaisvaltaisen paketin asiakkaalle.
Työssä noudatetaan etnografista tutkimusta, mikä tarkoittaa kirjoittajan olemista mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa, yhtenä työntekijänä. Uutena työntekijänä yritykseen liittyminen antaa mahdollisuuden havainnoida päivittäistä arkea ja prosesseja. Ennen päivitetyn liiketoimintasuunnitelman kiteyttämistä, on koottu analyysi muun muassa Trustin tilasta, kilpailijoista ja markkinatilanteesta. Luku viisi kiteyttää koko liiketoiminta-ajatuksen päivityksen yhteen.
Kommunikaatio on Trustille ystävyyssuhteita ja pitkäaikaista viestintää omien asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Kommunikaatio on myös asiakkaiden ja heidän asiakkaidensa välille luotavaa viestintää. Kyseessä ei ole pelkkä yksisuuntainen markkinointiviestintä, vaan kommunikaation avulla halutaan avata avoin ajattelumaailma muun muassa viestiä asiakkaan tuotteista tai palveluista.
Brändi on Trustille asiakasyritysten kanssa tehtävää liiketoiminnan kehittämistä, strategian vahvistamista. Brändityön kautta ei vain luoda nimeä ja logoa, vaan vahvistetaan asiakasyrityksen liiketoimintaa kokonaisvaltaisemmin. Brändityön avulla halutaan esittää asiakasyrityksille vaihtoehtoja heidän olemassaolonsa oikeutukseen.
Design on mahdollisuus, jolla Trust haluaa erottua kilpailijoistaan. Design on asiakkaalle koko yrityskuvan vahvistamista ja vahva kilpailukeino markkinoilla, ei pelkkä yhden tuotteen suunnittelu ja lanseeraus. Design voi monipuolisesti olla kaikkea mitä sen nimissä asiakkaalle halutaan tarjota.
Nämä käsitteet halutaan nivoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi palvella asiakasta laadukkaasti ja luovasti. Yhteistyön halutaan olevan prosessi, joka pitää sisällään kaikki ydinsanojen ominaisuudet ja tarjoaa näin kokonaisvaltaisen paketin asiakkaalle.
Työssä noudatetaan etnografista tutkimusta, mikä tarkoittaa kirjoittajan olemista mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa, yhtenä työntekijänä. Uutena työntekijänä yritykseen liittyminen antaa mahdollisuuden havainnoida päivittäistä arkea ja prosesseja. Ennen päivitetyn liiketoimintasuunnitelman kiteyttämistä, on koottu analyysi muun muassa Trustin tilasta, kilpailijoista ja markkinatilanteesta. Luku viisi kiteyttää koko liiketoiminta-ajatuksen päivityksen yhteen.