Improving the Process for Mail Delivery Services
Halttunen, Joonas (2012)
Halttunen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812306
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii haasteita postin jakelupalveluissa suomalaisessa postialan yrityksessä. Postiala on tällä hetkellä hankalassa tilanteessa. Postivolyymit laskevat tasaisesti ja sähköinen korvautuvuus, kuten sähköinen laskuttaminen on levinnyt joo laajalle. Nämä haasteet edellyttävät parannuksia nykyiseen prosessiin jakelupalveluissa, johon tämä opinnäytetyö on keskittynyt. Tämä tutkimus ehdottaa mallin ehdotusta ja kehittää suosituksia kyseiselle yritykselle. Tämä malli ottaa kantaa työntekijöiden palkkoihin, eri jakelutapojen menetelmiin (autot, polkupyörät, ja jakelukärryt), työaikakustannuksiin jakelureiteillä ja jakelutoimipaikoissa, työntekijöiden resursointiin, haja-asutusalueen jakeluun ja uuteen postin hinnoittelumalliin. Kaikki nämä kustannukset täytyy ottaa huomioon, silloin kun kehitetään kustannussäästöprosessia jakelupalveluille.
Tässä tutkimuksessa teoreettinen tausta käsittelee toimitusketjun hallintaa, tiedon keruu ja tietokanta teoriaa ja tilastollista raportointia. Tutkimusmenetelmät, tiedon keruu ja tiedon analyysimenetelmät sovelletaan tässä tutkimuksessa ja ne perustuvat toimintatutkimuksen lähestymistapaan. Tieto jota on käytetty tässä tutkimuksessa, ovat laadullista ja määrällistä tietoa. Laadullinen tieto kerättiin haastattelemalla kolmea henkilöä. He ovat kaikki asiantuntijoita postin jakelupalveluissa eri osa-alueilla kuten, kehitys, liiketoiminta, kuljetus, ajoneuvot, yrityksen toimintatavat, ja jakeluprosessi. Määrällinen tieto saatiin postin vastaanottajien tietokannasta, tilastojen keruusta jotka perustuvat postivolyymeihin, jakelun reittioptimoinnista, ja kustannuslaskentainformaatiosta. Tiedon keruun jälkeen nykytilan kartoitus auttoi kartoittamaan nykyisen prosessin joka perustuu haastatteluaineistoon. Nykytilan kartoituksessa on mukana myös SWOT-analyysi nykyisestä prosessista ja yleiskuva lisähaasteista, joita yritys kohtaa tällä hetkellä ja tulee kohtaamaan tulevaisuudessa.
Lopputuloksena tämä tutkimus kehittää ehdotuksen ja ehdottaa suosituksia parannetulle postin jakeluprosessille. Johtamisseuraamuksilla on tarkoitus auttaa yritystä laittamaan tämä malli käytäntöön. Nämä suositukset sisältävät myös ehdotuksia prosessin parantamiseen, jotta yritys voisi toteuttaa ne käyttäen nykyisiä työkaluja joita käytetään tällä hetkellä postin jakelupalveluissa.
Tässä tutkimuksessa teoreettinen tausta käsittelee toimitusketjun hallintaa, tiedon keruu ja tietokanta teoriaa ja tilastollista raportointia. Tutkimusmenetelmät, tiedon keruu ja tiedon analyysimenetelmät sovelletaan tässä tutkimuksessa ja ne perustuvat toimintatutkimuksen lähestymistapaan. Tieto jota on käytetty tässä tutkimuksessa, ovat laadullista ja määrällistä tietoa. Laadullinen tieto kerättiin haastattelemalla kolmea henkilöä. He ovat kaikki asiantuntijoita postin jakelupalveluissa eri osa-alueilla kuten, kehitys, liiketoiminta, kuljetus, ajoneuvot, yrityksen toimintatavat, ja jakeluprosessi. Määrällinen tieto saatiin postin vastaanottajien tietokannasta, tilastojen keruusta jotka perustuvat postivolyymeihin, jakelun reittioptimoinnista, ja kustannuslaskentainformaatiosta. Tiedon keruun jälkeen nykytilan kartoitus auttoi kartoittamaan nykyisen prosessin joka perustuu haastatteluaineistoon. Nykytilan kartoituksessa on mukana myös SWOT-analyysi nykyisestä prosessista ja yleiskuva lisähaasteista, joita yritys kohtaa tällä hetkellä ja tulee kohtaamaan tulevaisuudessa.
Lopputuloksena tämä tutkimus kehittää ehdotuksen ja ehdottaa suosituksia parannetulle postin jakeluprosessille. Johtamisseuraamuksilla on tarkoitus auttaa yritystä laittamaan tämä malli käytäntöön. Nämä suositukset sisältävät myös ehdotuksia prosessin parantamiseen, jotta yritys voisi toteuttaa ne käyttäen nykyisiä työkaluja joita käytetään tällä hetkellä postin jakelupalveluissa.