Tiesitsä? - opas murrosikäisen seksuaaliterveyden tueksi
Lindroos, Karoliina; Akkanen, Anne; Virtanen, Pauliina (2012)
Lindroos, Karoliina
Akkanen, Anne
Virtanen, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812282
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja kattaa kaksi opasta Elimäen yläasteelle. Näitä oppaita opettajat tulevat hyödyntämään terveydentiedon opetuksessaan. Kohderyhmänä ovat 13 -15 -vuotiaat murrosikäiset nuoret. Oppaat painottuvat pääasiassa seksuaalikasvatukseen ja murrosiän psyykkisiin ja fyysisiin muutoksiin. Tarkoituksena on herätellä oppilaita kunnioittamaan omaa ja toisen kehoa sekä samalla antaa luotettavaa, mahdollisimman tuoretta tietoa murrosiän muutoksista ja seksuaaliterveydestä. Oppaissa painotetaan myös terveydenhoitohenkilöstön salassapitovelvollisuutta. Ne sisältävät Elimäen alueen yhteystiedot mistä nuori saa tarvittaessa apua ongelmiinsa.
Oppaista toinen on seitsemäsluokkalaisille ja painottuu enemmän murrosiän psyykkisiin ja fyysisiin puoliin sekä seurusteluun. Vastaavasti kahdeksas– ja yhdeksäsluokkalaisten opas on rakennettu painottumaan enemmän ehkäisyyn, sukupuolitauteihin ja raskauteen.
Teoriaosuuden rakensimme hyödyntäen alan tuoreinta tietoa niin kirjallisuudesta, internetjulkaisuista kuin tutkimuksista. Raportti on koostettu yhdeksästä kirjallisesta lähteestä ja viidestäkymmenestä verkkolähteestä. Oppaissa käytettiin 12:sta kirjallista lähdettä ja 13:sta verkkolähdettä, joista suurin osa on eri lähteitä kuin raporttiosuudessa. Oppaissa on käytetty myös kuvitusta, värimaailmaa sekä huumoria, jotta ne olisivat kohderyhmälleen mielenkiintoisempia ja näin edistäisivät oppimista. Oppaissa on myös hyödynnetty nuorison omaa puhekieltä. Käyttömukavuuden ja päivitettävyyden mahdollistamiseksi oppaat lisätään koulun sähköiseen järjestelmään. Nuoret pystyvät käyttämään sitä myös kotona, jolloin he voivat rauhassa perehtyä niihin asioihin, jotka heitä oikeasti kiinnostavat.
Oppaiden arviointi tapahtui suunnittelemallamme arviointilomakkeella. Oppaat olivat koekäytössä puolitoista kuukautta Elimäen yläasteella ja sen jälkeen arvioitavina yhdellä 7. luokalla, yhdellä 8. luokalla ja viidellä terveystiedon opettajalla. Saimme oppaista positiivista palautetta sekä hyviä kehittämis- että korjausehdotuksia. Palautteen kautta saimme rakennettua oppaista vielä tarkemman ja yhteensopivamman koulun terveystiedon opetuksen kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyön raporttiosuus perustuu tutkittuun ajantasaiseen tietoon sekä sisältää lisäksi arvion oppaiden toimivuudesta ja niiden rakentamisen prosessista.
Oppaista toinen on seitsemäsluokkalaisille ja painottuu enemmän murrosiän psyykkisiin ja fyysisiin puoliin sekä seurusteluun. Vastaavasti kahdeksas– ja yhdeksäsluokkalaisten opas on rakennettu painottumaan enemmän ehkäisyyn, sukupuolitauteihin ja raskauteen.
Teoriaosuuden rakensimme hyödyntäen alan tuoreinta tietoa niin kirjallisuudesta, internetjulkaisuista kuin tutkimuksista. Raportti on koostettu yhdeksästä kirjallisesta lähteestä ja viidestäkymmenestä verkkolähteestä. Oppaissa käytettiin 12:sta kirjallista lähdettä ja 13:sta verkkolähdettä, joista suurin osa on eri lähteitä kuin raporttiosuudessa. Oppaissa on käytetty myös kuvitusta, värimaailmaa sekä huumoria, jotta ne olisivat kohderyhmälleen mielenkiintoisempia ja näin edistäisivät oppimista. Oppaissa on myös hyödynnetty nuorison omaa puhekieltä. Käyttömukavuuden ja päivitettävyyden mahdollistamiseksi oppaat lisätään koulun sähköiseen järjestelmään. Nuoret pystyvät käyttämään sitä myös kotona, jolloin he voivat rauhassa perehtyä niihin asioihin, jotka heitä oikeasti kiinnostavat.
Oppaiden arviointi tapahtui suunnittelemallamme arviointilomakkeella. Oppaat olivat koekäytössä puolitoista kuukautta Elimäen yläasteella ja sen jälkeen arvioitavina yhdellä 7. luokalla, yhdellä 8. luokalla ja viidellä terveystiedon opettajalla. Saimme oppaista positiivista palautetta sekä hyviä kehittämis- että korjausehdotuksia. Palautteen kautta saimme rakennettua oppaista vielä tarkemman ja yhteensopivamman koulun terveystiedon opetuksen kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyön raporttiosuus perustuu tutkittuun ajantasaiseen tietoon sekä sisältää lisäksi arvion oppaiden toimivuudesta ja niiden rakentamisen prosessista.