TIETOA, TAITOA, TUKEA RYHMÄSSÄ -PROJEKTI : Moniammatillisen ryhmäohjausmallin tuottaminen tyypin 2 diabeetikoille ja sen kehittäminen asiakaslähtöisesti Kainuun maakunta-kuntayhtymässä seutu III:n kansanterveystyössä
Kaikkonen, Raija (2012)
Kaikkonen, Raija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812259
Tiivistelmä
Suomen terveydenhuolto on murroksessa. Kustannukset kasvavat, väestö ja työntekijät ikääntyvät. Nämä ja terveyspalvelujen lisääntyvä tarve, tarjottavien palvelujen laatu sekä kustannukset tuovat haasteita terveydenhuollolle. Yksi merkittävimmistä sairauksista on tyypin 2 diabetes, jonka ehkäisy ja hoito ovat haaste myös hyvinvointiyhteiskunnalle. Terveydenhuollon tavoitteena on sairauksien ehkäisy ja tehokas varhaisvaiheen hoito. Ryhmäohjaus on yksi keino tavoittaa enemmän ihmisiä ohjauksen piiriin. Tietoa, taitoa, tukea ryhmässä -projektilla oli tarkoituksena luoda moniammatillinen ryhmäohjausmalli tyypin 2 diabeetikoille seutu III:n kansanterveystyöhön Kainuun maakunta-kuntayhtymässä ja kehittää sitä tutkivan kehittämisen menetelmällä asiakaslähtöisesti. Kehittämistyön avulla tavoitteena oli saada toimiva ryhmäohjausmalli jokapäiväiseen työhön.
Kehittämistyötä varten perustettiin työryhmä, joka kirjallisuuskatsauksen ja oman kokemuksen ja tiedon avulla tuotti moniammatillisen ryhmäohjausmallin tyypin 2 diabeetikoille. Ryhmäohjaukset toteutettiin 10/2011-2/2012 välisellä ajalla. Ryhmäohjauksiin osallistui 22 tyypin 2 vastasairastunutta diabeetikkoa. Projektin ja ryhmäohjausmallin arviointi tehtiin haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 18 ryhmiin osallistunutta diabeetikkoa ja ohjaajaa, n=18. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kokemukset ryhmäohjauksesta olivat myönteisiä. Moniammatillinen ryhmäohjaus koettiin tärkeäksi, tarpeelliseksi ja toimivaksi malliksi. Moniammatillisuus koettiin hyvänä, sillä se toi asiantuntijatiedon ryhmiin osallistuneiden käyttöön. Sen todettiin lisäävän myös ohjaajien asiantuntijuutta. Ryhmäohjauksiin osallistuneet saivat ryhmässä, tietoa, vertaistukea, voimaantumista, omahoidon keinoja ja niiden tehostumista. Kehittämistarpeina koettiin ryhmäohjauksen organisointi ja tiedottaminen sekä työorganisaation parempi tuki. Ryhmäohjausta toivottiin kehitettävän asiakaslähtöisemmäksi, käytännönläheisemmäksi ja ohjausmenetelmiä monipuolisemmiksi sekä erilaisia ryhmiä erilaisille asiakkaille.
Kehitetty moniammatillinen ryhmäohjausmalli oli toimiva. Yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa tulee kehittää. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi tulee järjestää systemaattista koulutusta oppi-misesta, ohjaamisesta ja ohjaamisen menetelmistä. Työorganisaation tulee huolehtia riittävistä resursseista kuten tila-, aika- ja henkilöresursseista riittävän ja laadukkaan ohjauksen mahdollis-tajana. Ryhmäohjauksen laatua tulisi kehittää myös tutkimalla ohjauksen vaikuttavuutta ja riittävyyttä.
Kehittämistyötä varten perustettiin työryhmä, joka kirjallisuuskatsauksen ja oman kokemuksen ja tiedon avulla tuotti moniammatillisen ryhmäohjausmallin tyypin 2 diabeetikoille. Ryhmäohjaukset toteutettiin 10/2011-2/2012 välisellä ajalla. Ryhmäohjauksiin osallistui 22 tyypin 2 vastasairastunutta diabeetikkoa. Projektin ja ryhmäohjausmallin arviointi tehtiin haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 18 ryhmiin osallistunutta diabeetikkoa ja ohjaajaa, n=18. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kokemukset ryhmäohjauksesta olivat myönteisiä. Moniammatillinen ryhmäohjaus koettiin tärkeäksi, tarpeelliseksi ja toimivaksi malliksi. Moniammatillisuus koettiin hyvänä, sillä se toi asiantuntijatiedon ryhmiin osallistuneiden käyttöön. Sen todettiin lisäävän myös ohjaajien asiantuntijuutta. Ryhmäohjauksiin osallistuneet saivat ryhmässä, tietoa, vertaistukea, voimaantumista, omahoidon keinoja ja niiden tehostumista. Kehittämistarpeina koettiin ryhmäohjauksen organisointi ja tiedottaminen sekä työorganisaation parempi tuki. Ryhmäohjausta toivottiin kehitettävän asiakaslähtöisemmäksi, käytännönläheisemmäksi ja ohjausmenetelmiä monipuolisemmiksi sekä erilaisia ryhmiä erilaisille asiakkaille.
Kehitetty moniammatillinen ryhmäohjausmalli oli toimiva. Yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa tulee kehittää. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi tulee järjestää systemaattista koulutusta oppi-misesta, ohjaamisesta ja ohjaamisen menetelmistä. Työorganisaation tulee huolehtia riittävistä resursseista kuten tila-, aika- ja henkilöresursseista riittävän ja laadukkaan ohjauksen mahdollis-tajana. Ryhmäohjauksen laatua tulisi kehittää myös tutkimalla ohjauksen vaikuttavuutta ja riittävyyttä.