Työharjoittelukäytännöt media-alalla ja niiden parantaminen
Rankka, Anni (2012)
Rankka, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812245
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee media-alan työharjoittelukäytäntöjä niin ammattikorkeakouluopiskelijoiden kuin työnantajienkin näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa opiskelijoiden ja työnantajien käsityksiä alan työharjoittelusta ja sen kehitystarpeesta.
Opinnäytetyön pohjana on käytetty työssä oppimista käsittelevää kirjallisuutta, artikkeleita, erilaisia työharjoitteluoppaita sekä monipuolisesti eri koulutusalojen opinnäytteitä, jotka myös käsittelevät työssä oppimista. Muu materiaali on kerätty e-lomakkeella, joka on lähetetty laajasti sekä media-alan työnantajapuolelle että Metropolian radio- ja televisiotyön opiskelijoille. Lomakkeiden vastauksia on verrattu toisiinsa sekä kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin. Lisäksi on käytetty hyväksi vapaita keskusteluja, joita on käyty työympäristössä eri televisiotuotantoyhtiöissä.
Opinnäytetyö selvittää, mitä työnantajat odottavat työharjoittelijoilta ja millaisena opiskelijat työharjoittelun näkevät. Vaikka työharjoittelua pidetäänkin yksiselitteisen tärkeänä opiskelun osana ja väylänä työelämään, sekä työnantajat että opiskelijat näkevät käytännöissä parannusmahdollisuuksia. Tärkeimmäksi kehityspaikaksi nousee oppilaitosten ja työnantajien yhteydenpito ja kommunikaatio. Parantamalla yhteydenpitoa ei useimpia ongelmia pääsisi edes syntymään.
Vertaamalla eri oppialojen ja oppilaitosten työharjoittelukäytäntöjä ja työssä oppimiskirjallisuutta sekä niistä tehtyjä tutkimuksia on ollut helppo huomata, että työssä oppiminen on lopulta hyvin samanlaista alasta riippumatta. Oppilaitosten tapa seurata työssä oppimista vaihtelee kuitenkin suuresti. Ammattikorkeakoulut ovat tässä suhteessa laiskimpia.
Tutkielman ehdotuksilla medianomiopiskelijoiden työharjoittelusta on mahdollista tehdä aikaisempaakin parempi oppimiskokemus ja todellinen väylä työllistymiseen media-alalla tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön pohjana on käytetty työssä oppimista käsittelevää kirjallisuutta, artikkeleita, erilaisia työharjoitteluoppaita sekä monipuolisesti eri koulutusalojen opinnäytteitä, jotka myös käsittelevät työssä oppimista. Muu materiaali on kerätty e-lomakkeella, joka on lähetetty laajasti sekä media-alan työnantajapuolelle että Metropolian radio- ja televisiotyön opiskelijoille. Lomakkeiden vastauksia on verrattu toisiinsa sekä kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin. Lisäksi on käytetty hyväksi vapaita keskusteluja, joita on käyty työympäristössä eri televisiotuotantoyhtiöissä.
Opinnäytetyö selvittää, mitä työnantajat odottavat työharjoittelijoilta ja millaisena opiskelijat työharjoittelun näkevät. Vaikka työharjoittelua pidetäänkin yksiselitteisen tärkeänä opiskelun osana ja väylänä työelämään, sekä työnantajat että opiskelijat näkevät käytännöissä parannusmahdollisuuksia. Tärkeimmäksi kehityspaikaksi nousee oppilaitosten ja työnantajien yhteydenpito ja kommunikaatio. Parantamalla yhteydenpitoa ei useimpia ongelmia pääsisi edes syntymään.
Vertaamalla eri oppialojen ja oppilaitosten työharjoittelukäytäntöjä ja työssä oppimiskirjallisuutta sekä niistä tehtyjä tutkimuksia on ollut helppo huomata, että työssä oppiminen on lopulta hyvin samanlaista alasta riippumatta. Oppilaitosten tapa seurata työssä oppimista vaihtelee kuitenkin suuresti. Ammattikorkeakoulut ovat tässä suhteessa laiskimpia.
Tutkielman ehdotuksilla medianomiopiskelijoiden työharjoittelusta on mahdollista tehdä aikaisempaakin parempi oppimiskokemus ja todellinen väylä työllistymiseen media-alalla tulevaisuudessa.