Taivas rajana: Aasialaisten miehistönjäsenten kokemuksia johtajuudesta ja asemastaan Finnairissa
Vesalainen, Anu (2012)
Vesalainen, Anu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Finnairissa työskentelevien aasialaisten miehistönjäsenten kokemuksia asemastaan työtekijänä ja siitä, kuinka heitä johdetaan yhtiössä. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka aasialaiset kokevat tasa-arvon, kulttuurierot ja sopeutumisen suomalaiseen monikulttuuriseen työorganisaatioon. Heiltä kysyttiin myös ideoita kyseisen työympäristön kehittämiseksi.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin keväällä 2012 syvähaastattelemalla Finnairin aasialaisia miehistönjäseniä. Finnair lentää kuuteen Aasian maahan ja haastateltavia oli kaksi jokaisesta, lisäksi Hong Kong omana kohteenaan. Kyselylomakkeen kysymykset olivat puolistrukturoituja ja avoimia. Haastattelumetodi mahdollisti aiheiden syvällisen käsittelyn ja sekä kysymysten että vastausten tarkentamisen.
Tuloksista ilmeni, että suurimmat kulttuurierot liittyvät palvelukulttuuriin. Aasiassa asiakkaat ovat vaativampia kuin Suomessa. Työorganisaatio on Aasian maissa paljon hierarkkisempi kuin Suomessa ja suomalaisilta miehistönjäseniltä toivottiin palvelusilmän ja tiimityöskentelyn kehittämistä. Työilmapiiriä Finnairissa kiiteltiin rennoksi ja kulttuurieroja pidettiin rikkautena. Kielimuuri koettiin jossain määrin ongelmaksi ja toivottiin, että englantia käytettäisiin entistä enemmän.
Finnairilta aasialaiset toivoivat viestinnän kehittämistä ja tasa-arvoa etuisuuksiin. Mitään mullistavaa uutta tutkimuksessa ei noussut esiin, vaan niitä ongelmia ja haasteita, joita vastauksissa tuli ilmi, on jo havaittu aiemminkin. Työn valmistumisen aikana aasialaisten oma lähiesimies ja Finnairin viestintäpäällikkö alkoivat suunnitella aasialaisille suunnatun viestinnän kehittämistä. Myös lentojen tietoihin miehistöille tullaan lisäämään vinkkiosio, jossa on tietoa ja opastusta eri kulttuureista, niiden erityispiirteistä ja palveluun liittyvistä asioista eri Aasian lennoilla. Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi otannasta voinut tehdä laajemman ja tulokset olisivat olleet edustavammat.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin keväällä 2012 syvähaastattelemalla Finnairin aasialaisia miehistönjäseniä. Finnair lentää kuuteen Aasian maahan ja haastateltavia oli kaksi jokaisesta, lisäksi Hong Kong omana kohteenaan. Kyselylomakkeen kysymykset olivat puolistrukturoituja ja avoimia. Haastattelumetodi mahdollisti aiheiden syvällisen käsittelyn ja sekä kysymysten että vastausten tarkentamisen.
Tuloksista ilmeni, että suurimmat kulttuurierot liittyvät palvelukulttuuriin. Aasiassa asiakkaat ovat vaativampia kuin Suomessa. Työorganisaatio on Aasian maissa paljon hierarkkisempi kuin Suomessa ja suomalaisilta miehistönjäseniltä toivottiin palvelusilmän ja tiimityöskentelyn kehittämistä. Työilmapiiriä Finnairissa kiiteltiin rennoksi ja kulttuurieroja pidettiin rikkautena. Kielimuuri koettiin jossain määrin ongelmaksi ja toivottiin, että englantia käytettäisiin entistä enemmän.
Finnairilta aasialaiset toivoivat viestinnän kehittämistä ja tasa-arvoa etuisuuksiin. Mitään mullistavaa uutta tutkimuksessa ei noussut esiin, vaan niitä ongelmia ja haasteita, joita vastauksissa tuli ilmi, on jo havaittu aiemminkin. Työn valmistumisen aikana aasialaisten oma lähiesimies ja Finnairin viestintäpäällikkö alkoivat suunnitella aasialaisille suunnatun viestinnän kehittämistä. Myös lentojen tietoihin miehistöille tullaan lisäämään vinkkiosio, jossa on tietoa ja opastusta eri kulttuureista, niiden erityispiirteistä ja palveluun liittyvistä asioista eri Aasian lennoilla. Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi otannasta voinut tehdä laajemman ja tulokset olisivat olleet edustavammat.