Sisäisen viestinnän toimivuus työyhteisössä - Case Gigantti Oy
Häikeläinen, Leena (2012)
Häikeläinen, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812225
Tiivistelmä
Yhä useampi organisaatio on ymmärtänyt sisäisen viestinnän painoarvon yrityksen menestymisen kannalta. Sisäinen viestintä luo työyhteisöstä yhtenäisen ja sitouttaa, sekä motivoi työntekijöitä parempaan työsuoritukseen. Hyvin toteutettu, tarkoituksen mukainen ja yrityksen tavoitteiden kanssa samansuuntainen sisäinen viestintä on työkalu nykyajan organisaation menestykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Gigantin sisäisen viestinnän nykytila ja luoda tutkimustulosten sekä teorian perusteella kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän toimivuuteen. Tutkimuksen teoreettinen kehys on jaettu kolmeen osaan, joita ovat sisäinen viestintä, sisäinen markkinointi ja sisäinen yhteisöviestintä. Sisäinen viestintä on tässä opinnäytetyössä kuvattu kokonaisuutena, joka jakautuu sisäiseen markkinointiin ja sisäiseen yhteisöviestintään. Sisäinen markkinointi käsittää myynnillisen viestinnän ja tiedotuksen. Sisäinen markkinointi on yksisuuntaista tiedotusta ja ohjeistusta, johon ei odoteta kaksisuuntaista kommunikaatiota. Sisäinen yhteisöviestintä on johdon ja muun henkilöstön välistä vuorovaikutusta, jolla lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta, henkilöstön työviihtyvyyden ja hyvinvoinnin luomista ja ylläpitoa. Yhteisöviestintä on yleensä kaksisuuntaista keskustelunomaista viestintää. Teoriataustan aineistona käytettiin kirjallisuutta, artikkeleja ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmiosaista kvalitatiivista tutkimusta, joka suoritettiin yrityksen ylimmälle johdolle, tavaratalopäälliköille ja tavaratalon työntekijöille. Tutkimusotos sisälsi toimitusjohtajan ja markkinointijohtajan, kolmen pääkaupunkiseudun tavaratalojen henkilökunnan ja kyseisten tavaratalojen päälliköt. Henkilökunnalle toteutetun tutkimusosan otos oli viiden osaston (varasto karsittiin otoksesta) osastopäälliköt ja yksi satunnainen työntekijä kultakin osastolta. Yhteensä tutkimusotos oli 33 henkilöä. Gigantin johdolle toteutetun kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähtökohta viestinnälle ja luoda pohja kahdelle muulle tutkimuksen osalle, jotta tulokset olisivat valideja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Gigantilla on vahva pohja viestinnälle, mutta konkreettista sisäisen viestinnän strategiaa yrityksellä ei ole dokumentoitu. Tutkimustulokset osoittivat, että suunnitelmallisuutta ja selkeyttä kaivataan niin viestinnän suunnittelulle, kuin myös toteuttamiseen. Eniten puutteita ilmeni Gigantin tärkeimmässä sisäisen viestinnän kanavassa, intranetissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Gigantin sisäisen viestinnän nykytila ja luoda tutkimustulosten sekä teorian perusteella kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän toimivuuteen. Tutkimuksen teoreettinen kehys on jaettu kolmeen osaan, joita ovat sisäinen viestintä, sisäinen markkinointi ja sisäinen yhteisöviestintä. Sisäinen viestintä on tässä opinnäytetyössä kuvattu kokonaisuutena, joka jakautuu sisäiseen markkinointiin ja sisäiseen yhteisöviestintään. Sisäinen markkinointi käsittää myynnillisen viestinnän ja tiedotuksen. Sisäinen markkinointi on yksisuuntaista tiedotusta ja ohjeistusta, johon ei odoteta kaksisuuntaista kommunikaatiota. Sisäinen yhteisöviestintä on johdon ja muun henkilöstön välistä vuorovaikutusta, jolla lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta, henkilöstön työviihtyvyyden ja hyvinvoinnin luomista ja ylläpitoa. Yhteisöviestintä on yleensä kaksisuuntaista keskustelunomaista viestintää. Teoriataustan aineistona käytettiin kirjallisuutta, artikkeleja ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmiosaista kvalitatiivista tutkimusta, joka suoritettiin yrityksen ylimmälle johdolle, tavaratalopäälliköille ja tavaratalon työntekijöille. Tutkimusotos sisälsi toimitusjohtajan ja markkinointijohtajan, kolmen pääkaupunkiseudun tavaratalojen henkilökunnan ja kyseisten tavaratalojen päälliköt. Henkilökunnalle toteutetun tutkimusosan otos oli viiden osaston (varasto karsittiin otoksesta) osastopäälliköt ja yksi satunnainen työntekijä kultakin osastolta. Yhteensä tutkimusotos oli 33 henkilöä. Gigantin johdolle toteutetun kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähtökohta viestinnälle ja luoda pohja kahdelle muulle tutkimuksen osalle, jotta tulokset olisivat valideja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Gigantilla on vahva pohja viestinnälle, mutta konkreettista sisäisen viestinnän strategiaa yrityksellä ei ole dokumentoitu. Tutkimustulokset osoittivat, että suunnitelmallisuutta ja selkeyttä kaivataan niin viestinnän suunnittelulle, kuin myös toteuttamiseen. Eniten puutteita ilmeni Gigantin tärkeimmässä sisäisen viestinnän kanavassa, intranetissä.