Brändi mielikuvien luojana : Case:IKU
Perkiö, Markus (2012)
Perkiö, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712174
Tiivistelmä
Brändi terminä on yleistynyt puhekielessä viimeisten vuosikymmenien aikana. Brändiä käytetään kuvaamaan esineitä, asioita, yrityksiä, ihmisiä tai ideologiaa. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin brändiin ilmiönä, brändin luomiseen sekä sen erottumiseen kilpailijoistaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin brändiä työkaluna uuden artistin esille tuomisessa kohderyhmälleen sekä suurelle yleisölle.
Vaikka brändi termiä käytetään hyvin laajasti puhekielessä, se usein liitetään virheellisesti johonkin konkreettiseen asiaan. Brändi on yrityksen ja asiakkaan vuorovaikutuksesta syntynyt mielikuva. Hyvin hoidettu brändi voi olla yrityksen arvokkain työkalu, mutta hyväkin työkalu vaatii huoltoa.
Tässä työssä käsiteltiin brändin rakentamisen vaiheita sekä brändin rakentamisen syitä, seurauksia ja kestävyyttä. Brändin rakentaminen ei ole nopea tie onneen, vaan se vaatii paljon työtä ja suunnittelua. Jotta brändi herättäisi kuluttajissa mielekiinnon, täytyy tuotteen olla laadukas ja erottua kilpailijoistaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisimpiä analyysejä, joihin brändin rakentamisessa kannattaa tutustua. Brändin rakentamisen kannalta tärkeää on tuntea kilpailijansa, kohderyhmänsä sekä oma brändinsä. Tässä apuna toimivat kilpailija- ja asiakasanalyysit. Analyysien avulla voidaan tutkia markkinatilanteita, asiakkaiden ostomotiiveja sekä kartoittaa oman brändin vahvuudet ja heikkoudet.
Musiikkialalla kilpailu on kovaa, mutta hyvin suunnitellun tuotteen, imagon, promootion ja markkinoinnin avulla eroittuminen kilpailijoista voi onnistua. Opinnäytetyössä pohdittiin brändiajattelun käyttökelpoisuutta artistin uran eteenpäin viejänä sekä esitellään nuori suomihiphop artisti IKU. Tavoitteena on luoda kilpailukykyinen ja edustava promootiopaketti IKU:lle.
Vaikka brändi termiä käytetään hyvin laajasti puhekielessä, se usein liitetään virheellisesti johonkin konkreettiseen asiaan. Brändi on yrityksen ja asiakkaan vuorovaikutuksesta syntynyt mielikuva. Hyvin hoidettu brändi voi olla yrityksen arvokkain työkalu, mutta hyväkin työkalu vaatii huoltoa.
Tässä työssä käsiteltiin brändin rakentamisen vaiheita sekä brändin rakentamisen syitä, seurauksia ja kestävyyttä. Brändin rakentaminen ei ole nopea tie onneen, vaan se vaatii paljon työtä ja suunnittelua. Jotta brändi herättäisi kuluttajissa mielekiinnon, täytyy tuotteen olla laadukas ja erottua kilpailijoistaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisimpiä analyysejä, joihin brändin rakentamisessa kannattaa tutustua. Brändin rakentamisen kannalta tärkeää on tuntea kilpailijansa, kohderyhmänsä sekä oma brändinsä. Tässä apuna toimivat kilpailija- ja asiakasanalyysit. Analyysien avulla voidaan tutkia markkinatilanteita, asiakkaiden ostomotiiveja sekä kartoittaa oman brändin vahvuudet ja heikkoudet.
Musiikkialalla kilpailu on kovaa, mutta hyvin suunnitellun tuotteen, imagon, promootion ja markkinoinnin avulla eroittuminen kilpailijoista voi onnistua. Opinnäytetyössä pohdittiin brändiajattelun käyttökelpoisuutta artistin uran eteenpäin viejänä sekä esitellään nuori suomihiphop artisti IKU. Tavoitteena on luoda kilpailukykyinen ja edustava promootiopaketti IKU:lle.