Palvelun suunnittelu ja markkinointi : Markkinointi takataskuun - luentosarja Sataedulle
Suhonen, Anna-Pauliina (2012)
Suhonen, Anna-Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja markkinoida uusi lyhytkoulutus Sataedu Satakunnan aikuiskoulutuskeskukselle, Kankaanpään yksikölle liiketalouden ja hallinnon alalle. Työn tavoitteena oli lisätä Sataedun aikuiskoulutuksen koulutuspalveluiden valikoimaa. Tutkimuksen ongelmana oli selvittää, miten suunnitella ja markkinoida uusi koulutuspalvelu. Työssä haettiin ratkaisuja suunnitella ja markkinoida koulutuspalveluja käyttämällä palvelujen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys rakennettiin palvelun suunnittelusta ja koulutuspalveluiden markkinoinnista. Teoriaosuudessa käsitellään palvelun käsitettä, markkinoinnin kilpailukeinoja palvelun näkökulmasta, palvelujen suunnittelua sekä koulutuspalveluiden markkinointia.
Luentosarja toteutettiin keväällä 2011. Luentosarjan aiheita olivat sähköinen markkinointi, myyvä myymälä – toimiva tila, myynnin superilta sekä sosiaalinen media. Luentosarjan suunnittelu aloitettiin ideoimalla luentoaiheet, jonka jälkeen rekrytoitiin asiantuntijat luennoimaan aiheista. Tämän jälkeen laadittiin budjetti, suunniteltiin ja toteutettiin markkinointi, ja viimeiseksi toteutettiin luentosarja, jonka päätteeksi kerättiin palaute osallistujilta. Palautetta analysoimalla opinnäytetyössä pohdittiin luentosarjan onnistumista. Tyytyväisimpiä osallistujat olivat luennoitsijoihin. Sitä vastoin osallistujat kokivat, etteivät olleet saaneet tarpeeksi tietoa luentosarjasta etukäteen. Vain kaksi luentoiltaa kaikista neljästä toteutettiin.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys rakennettiin palvelun suunnittelusta ja koulutuspalveluiden markkinoinnista. Teoriaosuudessa käsitellään palvelun käsitettä, markkinoinnin kilpailukeinoja palvelun näkökulmasta, palvelujen suunnittelua sekä koulutuspalveluiden markkinointia.
Luentosarja toteutettiin keväällä 2011. Luentosarjan aiheita olivat sähköinen markkinointi, myyvä myymälä – toimiva tila, myynnin superilta sekä sosiaalinen media. Luentosarjan suunnittelu aloitettiin ideoimalla luentoaiheet, jonka jälkeen rekrytoitiin asiantuntijat luennoimaan aiheista. Tämän jälkeen laadittiin budjetti, suunniteltiin ja toteutettiin markkinointi, ja viimeiseksi toteutettiin luentosarja, jonka päätteeksi kerättiin palaute osallistujilta. Palautetta analysoimalla opinnäytetyössä pohdittiin luentosarjan onnistumista. Tyytyväisimpiä osallistujat olivat luennoitsijoihin. Sitä vastoin osallistujat kokivat, etteivät olleet saaneet tarpeeksi tietoa luentosarjasta etukäteen. Vain kaksi luentoiltaa kaikista neljästä toteutettiin.