Velvet sundown : Tietokonepelin äänisuunnittelu
Väisänen, Jaakko (2012)
Väisänen, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712128
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Velvet Sundown nimisen pelin
äänisuunnittelua ja musiikin tekoa. Työssä käydään läpi peliäänen historia tähän päivään asti, sekä peliäänen uusia tuotantotapoja. Lopuksi pohdin vielä pelimusiikkia kaupallisesta näkökulmasta.
Peliteollisuus on kasvanut maailmalla viimeisen kymmenen vuoden aikana räjähdysmäisesti. Tietokonepelien laatu on myöskin parantunut reilusti uusien teknisten innovaatioiden ansiosta. Nykyaikaisessa tietokonepelissä äänisuunnittelu ja musiikki ovat erittäin tärkeässä osassa. Hyvin toteutettuna ne voivat viedä pelin aivan uudelle tasolle ja auttaa jopa sen markkinoinnissa.
Peliäänisuunnittelijan ja säveltäjän tulee tuntea nykyaikana käytössä olevat äänimoottorit, joiden avulla äänitehosteet ja musiikki lisätään peliin. Ne sisältävät työkalut
interaktiivisen musiikin ja äänitehosteiden luomiseen ja hallintaan.
Peliteollisuus on ollut Suomessa suuressa kasvussa muutaman ison toimijan ansiosta. Tämä lisää kuitenkin myös uusien pelialan yritysten nostetta. Freelancer peliäänisuunnittelijan markkinat muodostuvat suureksi osaksi tällaisista yrityksistä, sillä yleensä isoissa pelitaloissa on palkattuna vakituiset äänisuunnittelijat.
äänisuunnittelua ja musiikin tekoa. Työssä käydään läpi peliäänen historia tähän päivään asti, sekä peliäänen uusia tuotantotapoja. Lopuksi pohdin vielä pelimusiikkia kaupallisesta näkökulmasta.
Peliteollisuus on kasvanut maailmalla viimeisen kymmenen vuoden aikana räjähdysmäisesti. Tietokonepelien laatu on myöskin parantunut reilusti uusien teknisten innovaatioiden ansiosta. Nykyaikaisessa tietokonepelissä äänisuunnittelu ja musiikki ovat erittäin tärkeässä osassa. Hyvin toteutettuna ne voivat viedä pelin aivan uudelle tasolle ja auttaa jopa sen markkinoinnissa.
Peliäänisuunnittelijan ja säveltäjän tulee tuntea nykyaikana käytössä olevat äänimoottorit, joiden avulla äänitehosteet ja musiikki lisätään peliin. Ne sisältävät työkalut
interaktiivisen musiikin ja äänitehosteiden luomiseen ja hallintaan.
Peliteollisuus on ollut Suomessa suuressa kasvussa muutaman ison toimijan ansiosta. Tämä lisää kuitenkin myös uusien pelialan yritysten nostetta. Freelancer peliäänisuunnittelijan markkinat muodostuvat suureksi osaksi tällaisista yrityksistä, sillä yleensä isoissa pelitaloissa on palkattuna vakituiset äänisuunnittelijat.