Tuotantotalouden opiskelijasta myynnin ammattilaiseksi
Kangassalo, Jari (2012)
Lataukset:
Kangassalo, Jari
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää business-to-business-myyntityöhön liittyvät asiat, joita jokainen myyjä työssään menestyäkseen tarvitsee. Sen tehtävänä on syventää teoriatason tietoa Quanttos Oy:n myyntiorganisaation käytännön myyntityöhön sekä tuleville myyjille.
Yritysten myyntiorganisaatioissa ei aina ole henkilöstöä, joka on opiskellut myyntityötä, joten tämä opinnäytetyö antaa lisätietoa ammattimyyjille pohjautuen alan kirjallisuuteen.
Tulevien myyjien on ymmärrettävä myynnin nykytila. Myyntityö on viime aikoina muuttunut paljon. Myymisen eri muotoja on monia ja tehtäväkenttä on laaja. Myyjien on ajateltava ja ymmärrettävä asioita asiakkaan, eli ostajan näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myyntityötä mahdollisimman laajasti. Siinä käsitellään menestymiseen vaadittavia asioita, kuten tuotetietoutta, myyjän adaptiivisuutta, myyntiteknillisiä taitoja ja pukeutumista. Tämän työn keskiössä on myyntiprosessi, joka on käsitelty pienissä osissa helpottaakseen kokonaisuuden hahmottamista. Myyntiprosessin hallinta on tärkein myyntiteknillinen asia, joka on jokaisen myyjän opeteltavissa. Opinnäytetyön lopussa, empiirisessä osassa on käytännön esimerkki Quanttos Oy:n prospektoinnista.
Yritysten myyntiorganisaatioissa ei aina ole henkilöstöä, joka on opiskellut myyntityötä, joten tämä opinnäytetyö antaa lisätietoa ammattimyyjille pohjautuen alan kirjallisuuteen.
Tulevien myyjien on ymmärrettävä myynnin nykytila. Myyntityö on viime aikoina muuttunut paljon. Myymisen eri muotoja on monia ja tehtäväkenttä on laaja. Myyjien on ajateltava ja ymmärrettävä asioita asiakkaan, eli ostajan näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myyntityötä mahdollisimman laajasti. Siinä käsitellään menestymiseen vaadittavia asioita, kuten tuotetietoutta, myyjän adaptiivisuutta, myyntiteknillisiä taitoja ja pukeutumista. Tämän työn keskiössä on myyntiprosessi, joka on käsitelty pienissä osissa helpottaakseen kokonaisuuden hahmottamista. Myyntiprosessin hallinta on tärkein myyntiteknillinen asia, joka on jokaisen myyjän opeteltavissa. Opinnäytetyön lopussa, empiirisessä osassa on käytännön esimerkki Quanttos Oy:n prospektoinnista.