HAMK Business Point/Täydennyskoulutuksen kanta-asiakkuusmallin suunnittelu ja kehittäminen
Sarin, Riikka (2012)
Sarin, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa kehitysehdotus Hämeen
ammattikorkeakoulun Business Point/Täydennyskoulutuksen kantaasiakasmallin suunniteluun ja kehittämiseen. HAMK Business Point/täydennyskoulutuksella ei ollut ennestään käytössä kantaasiakasmallia,joten he kokivat, että sellaisen suunnittelulle olisi tarvetta. Työssä pohdittiin, että minkälaisilla toimenpiteillä HAMK Business Point/Täydennyskoulutuksen kanta-asiakkuus saataisiin suunniteltua ja kehitettyä nimenomaan yritysasiakkaita kiinnostavaksi ja mitä sen tulisi tehdä kanta-asiakkuudelleen, jotta yritysasiakkaat valitsisivat heidän palvelunsa.
Työn teoriaosiossa käytiin läpi erilaisia asiakkuuteen, sekä asiakkuuden hallintaan liittyviä käsitteitä, kuten kanta-asiakkuutta, yritysasiakkuutta, asiakasuskollisuutta sekä benchmarkingia. Teoriaosion pääluvut koostuvat kanta-asiakkuuden teoriasta sekä asiakkuudenhallinnan ja johtamisen teoriasta. Työn tavoitetta varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa benchmarkingin sekä haastattelun avulla hankittiin tietoa koulutusalan yritysten ja organisaatioiden erilaisista kanta-asiakkuusmalleista.
Haastateltujen kuuden koulutusalan yrityksen tai organisaation joukossa yhdellä oli käytössään kanta-asiakasmalli, mutta kaikissa haastatelluissa yrityksissä/organisaatiossa paremmat asiakkaat määriteltiin kuitenkin jollain lailla. Työn tuloksena syntyi ehdotus HAMK Business Point/Täydennyskoulutuksen kanta-asiakasmalliksi. Ehdotus pyrkii tuottamaan molemminpuolista hyötyä niin asiakkaalle kuin yrityksellekin.
ammattikorkeakoulun Business Point/Täydennyskoulutuksen kantaasiakasmallin suunniteluun ja kehittämiseen. HAMK Business Point/täydennyskoulutuksella ei ollut ennestään käytössä kantaasiakasmallia,joten he kokivat, että sellaisen suunnittelulle olisi tarvetta. Työssä pohdittiin, että minkälaisilla toimenpiteillä HAMK Business Point/Täydennyskoulutuksen kanta-asiakkuus saataisiin suunniteltua ja kehitettyä nimenomaan yritysasiakkaita kiinnostavaksi ja mitä sen tulisi tehdä kanta-asiakkuudelleen, jotta yritysasiakkaat valitsisivat heidän palvelunsa.
Työn teoriaosiossa käytiin läpi erilaisia asiakkuuteen, sekä asiakkuuden hallintaan liittyviä käsitteitä, kuten kanta-asiakkuutta, yritysasiakkuutta, asiakasuskollisuutta sekä benchmarkingia. Teoriaosion pääluvut koostuvat kanta-asiakkuuden teoriasta sekä asiakkuudenhallinnan ja johtamisen teoriasta. Työn tavoitetta varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa benchmarkingin sekä haastattelun avulla hankittiin tietoa koulutusalan yritysten ja organisaatioiden erilaisista kanta-asiakkuusmalleista.
Haastateltujen kuuden koulutusalan yrityksen tai organisaation joukossa yhdellä oli käytössään kanta-asiakasmalli, mutta kaikissa haastatelluissa yrityksissä/organisaatiossa paremmat asiakkaat määriteltiin kuitenkin jollain lailla. Työn tuloksena syntyi ehdotus HAMK Business Point/Täydennyskoulutuksen kanta-asiakasmalliksi. Ehdotus pyrkii tuottamaan molemminpuolista hyötyä niin asiakkaalle kuin yrityksellekin.