Kyselytutkimus osana verkkosivujen kehitystä : case Jokerit
Keurulainen, Iiro (2012)
Keurulainen, Iiro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712063
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä olen käsitellyt kyselytutkimuksen merkitystä internetsivuston kehitystyössä. Esimerkkitapauksena on toiminut www.jokerit.com-sivuston kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon palautetta täysin uuden sivuston rakentamista varten. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut osoittaa, mitä etuja ja haittoja kyselytutkimuksella on internetsivuston kehitystyössä. Lisäksi on pohdittu kyselytutkimuksen hyviä ja huonoja puolia muihin käyttäjätutkimuksen menetelmiin verrattuna.
Opinnäytetyö alkaa käyttäjätutkimukseen ja sen eri menetelmiin perehtymällä teorian avulla luvussa 2. Tämän jälkeen siirrytään kyselytutkimuksen teoriaan luvussa 3, jossa syvennytään tarkemmin kyseiseen käyttäjätutkimuksen osa-alueeseen. Teoriaa hyödynnetään luvussa 4, jossa esitellään www.jokerit.com-sivuston käyttäjätutkimus ja siitä saadut tulokset. Luvussa 5 analysoidaan, kuinka hyvin esimerkkitapauksena käytetty kysely on onnistunut ja pohditaan myös kyselytutkimuksen merkitystä asiakaslähtöisen yritystoiminnan osana.
Lopputulokset antoivat ymmärtää, että esimerkkitapauksen kysely poiki sen laatineelle yritykselle tärkeää tietoa sivuston kävijöiden tyytyväisyydestä sekä kehitystarpeista. Kehityskohtia saatiin selville etenkin avoimien osioiden avulla. Sivustolla kävijöiden suuri tyytyväisyys palveluun selvitettiin suljettujen osioiden eli valmiiden vastausvaihtoehtojen avulla, kun suuri enemmistö oli joko ”erittäin tyytyväinen” tai ”melko tyytyväinen” sivustoon. Esimerkkitapauksen analysoinnin jälkeen luvussa 5 käsitellään kyselytutkimuksia yleisellä tasolla. Erityisesti kysymystenasettelu ja kyselyiden ajankohdat ovat sellaisia asioita, joita kyselyiden teettäjien on syytä miettiä, ennen kuin ryhtyvät keräämään palautetta asiakkailtaan.
Tästä opinnäytetyöstä hyötyä saavat nykyiset ja tulevat viestinnän opiskelijat. Lisäksi työ voi toimia internetsivustoonsa tai muuhun tuotteeseen tai palveluun päivitystä kaipaavan yrityksen apuna, kun mietitään palautteen keräämistä omilta käyttäjiltään.
Opinnäytetyö alkaa käyttäjätutkimukseen ja sen eri menetelmiin perehtymällä teorian avulla luvussa 2. Tämän jälkeen siirrytään kyselytutkimuksen teoriaan luvussa 3, jossa syvennytään tarkemmin kyseiseen käyttäjätutkimuksen osa-alueeseen. Teoriaa hyödynnetään luvussa 4, jossa esitellään www.jokerit.com-sivuston käyttäjätutkimus ja siitä saadut tulokset. Luvussa 5 analysoidaan, kuinka hyvin esimerkkitapauksena käytetty kysely on onnistunut ja pohditaan myös kyselytutkimuksen merkitystä asiakaslähtöisen yritystoiminnan osana.
Lopputulokset antoivat ymmärtää, että esimerkkitapauksen kysely poiki sen laatineelle yritykselle tärkeää tietoa sivuston kävijöiden tyytyväisyydestä sekä kehitystarpeista. Kehityskohtia saatiin selville etenkin avoimien osioiden avulla. Sivustolla kävijöiden suuri tyytyväisyys palveluun selvitettiin suljettujen osioiden eli valmiiden vastausvaihtoehtojen avulla, kun suuri enemmistö oli joko ”erittäin tyytyväinen” tai ”melko tyytyväinen” sivustoon. Esimerkkitapauksen analysoinnin jälkeen luvussa 5 käsitellään kyselytutkimuksia yleisellä tasolla. Erityisesti kysymystenasettelu ja kyselyiden ajankohdat ovat sellaisia asioita, joita kyselyiden teettäjien on syytä miettiä, ennen kuin ryhtyvät keräämään palautetta asiakkailtaan.
Tästä opinnäytetyöstä hyötyä saavat nykyiset ja tulevat viestinnän opiskelijat. Lisäksi työ voi toimia internetsivustoonsa tai muuhun tuotteeseen tai palveluun päivitystä kaipaavan yrityksen apuna, kun mietitään palautteen keräämistä omilta käyttäjiltään.