Hankintastrategian kehittäminen : Case Louhi Net Oy
Oinas, Petteri (2012)
Oinas, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712020
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskitytään hankintastrategian laatimiseen Louhi Net Oy:lle. Toimeksiantajan pyynnöstä hankintastrategia laaditaan tukemaan yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Opinnäytetyössä perehdytään Michael E Porterin arvoketjuanalyysin primääritoimintojen strategioihin sekä hankintastrategiaan. Opinnäytetyössä käytetään strategiatyövälineinä Pareton lakia sekä Kraljicin ostoportfolioanalyysia.
Työ alkoi syvällisellä perehtymisellä Louhi Net Oy:n liiketoimintastrategiaan ja tahtotilaan. IT-alalla toimivan Louhi Net Oy:n hankintatoimet, ostettavat nimikkeet ja toimittajasegmentti poikkeavat kokoonpanoteollisuuden hankintatoimista huomattavasti. Silti strategiat ja strategiatyövälineet soveltuvat käytettäväksi myös IT-alalla toimivalle yritykselle.
Työssä kuvataan toimeksiantajan tahtotila sekä nykyinen hankintaprosessi. Opinnäytetyössä perehdytään erityisesti hankintastrategiaan ja hankintatoimeen. Työssä on analysoitu ostovolyymi toimittajittain ja nimikekategorioittain. Ostoportfolioon on luokiteltu toimittajat ja nimikekategoriat. Työssä on erityistä se, että Pareton laki ja Kraljicin ostoportfolioanalyysi on yhdistetty samaan matriisiin, joka osoittautui hyväksi menetelmäksi hankintastrategian laatimiseksi.
Hankintastrategian laatiminen osoittautui haastavaksi, mutta mielenkiintoiseksi. Strategisia toimittajia ei löytynyt, mutta strategisia nimikekategorioita ostettiin rutiinitoimittajilta. Toimeksiantajalle on ehdotettu hankintastrategia matriisin jokaiselle kategorialle sekä ehdotus hankintatoimen kustannusten laskemisesta toimintokohtaisella kustannuslaskentamenetelmällä.
Työ alkoi syvällisellä perehtymisellä Louhi Net Oy:n liiketoimintastrategiaan ja tahtotilaan. IT-alalla toimivan Louhi Net Oy:n hankintatoimet, ostettavat nimikkeet ja toimittajasegmentti poikkeavat kokoonpanoteollisuuden hankintatoimista huomattavasti. Silti strategiat ja strategiatyövälineet soveltuvat käytettäväksi myös IT-alalla toimivalle yritykselle.
Työssä kuvataan toimeksiantajan tahtotila sekä nykyinen hankintaprosessi. Opinnäytetyössä perehdytään erityisesti hankintastrategiaan ja hankintatoimeen. Työssä on analysoitu ostovolyymi toimittajittain ja nimikekategorioittain. Ostoportfolioon on luokiteltu toimittajat ja nimikekategoriat. Työssä on erityistä se, että Pareton laki ja Kraljicin ostoportfolioanalyysi on yhdistetty samaan matriisiin, joka osoittautui hyväksi menetelmäksi hankintastrategian laatimiseksi.
Hankintastrategian laatiminen osoittautui haastavaksi, mutta mielenkiintoiseksi. Strategisia toimittajia ei löytynyt, mutta strategisia nimikekategorioita ostettiin rutiinitoimittajilta. Toimeksiantajalle on ehdotettu hankintastrategia matriisin jokaiselle kategorialle sekä ehdotus hankintatoimen kustannusten laskemisesta toimintokohtaisella kustannuslaskentamenetelmällä.