Liikkeenkaappaus ja Microsoft Kinect
Salonen, Jussi (2012)
Salonen, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712007
Tiivistelmä
Liikkeenkaappaus on osa animaatiotuotantoa. Alunperin rotoskooppauksesta lähtenyt liikkeen mallintaminen on nyt tärkeä osa modernia elokuva- ja peliteollisuutta. Laitteiston suuri kehittyminen ja kustannusten alentuminen on yleistänyt tekniikan käyttöä, mistä esimerkkinä on Microsoft Kinect. Tavoitteeni opinnäytetyössäni on selvittää kuinka Microsoft Kinect soveltuu yksinkertaisiin liikkeenkaappaustehtäviin.
Opinnäytetyöni käsittelee mitä liikkeenkaappaus on, liikkeenkaappauksen historiaa ja sen kehittymistä. Käyn läpi erilaiset liikkeenkaappauksen tekniikat ja järjestelmät sekä pohdin niiden hyviä ja huonoja puolia. Selvitän myös Apex Games pelistudion itse kehittämää liikkeenkaappausjärjestelmää. Keskityn erityisesti Microsoft Kinect -laitteeseen ja sen käyttöön liikkeenkaappauksessa.
Opinnäytetyöni käsittelee mitä liikkeenkaappaus on, liikkeenkaappauksen historiaa ja sen kehittymistä. Käyn läpi erilaiset liikkeenkaappauksen tekniikat ja järjestelmät sekä pohdin niiden hyviä ja huonoja puolia. Selvitän myös Apex Games pelistudion itse kehittämää liikkeenkaappausjärjestelmää. Keskityn erityisesti Microsoft Kinect -laitteeseen ja sen käyttöön liikkeenkaappauksessa.