Kävijäseurantamittareiden hyödyntäminen verkkokaupan operatiivisessa toiminnassa Case: Veikkaus.fi
Soikkeli, Marko (2012)
Soikkeli, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611981
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu verkkokaupan kävijäseurannan hyödyntämistä yhdessä Suomen suurimmista verkkokaupoista, Veikkaus.fi:ssä. Kävijäseurannalla saadaan mitattua tarkasti verkkopalvelun käyttäjiä ja ostotapahtumia. Kävijöiden tulolähteet, liikkuminen sivustolla sekä myyntitapahtumat ovat verkkokauppiaalle välttämättömiä mittauksen kohteita operatiivisen myyntityön ja etenkin verkkokaupan kehittämisen kannalta.
Tietoa kävijäseurannan hyödyntämisestä hankittiin kyselyllä, joka lähetettiin kaikille viidelle Veikkaus.fi:n sisällöntuottajalle alkuvuodesta 2012, ja kaikki viisi vastasivat kyselyyn. Kyselyssä kysyttiin vastaajien omia kokemuksia kävijäseurannan hyödyntämisestä; kuinka kävijäseurantaraportteja käytetään päivittäisessä työssä sekä mitä hyvää ja mitä kehitettävää raporteissa nähdään suhteessa omaan työhön. Vastauksissa nousi esille asioita, joita odotettiinkin, mutta myös uusia näkökulmia.
Vaikka kyseessä onkin aikaan ja paikkaan sidottu tapaustutkimus yhdestä verkkokaupasta ja aineiston hankintamuotona olleessa kyselyssä oli vain viisi vastaaja, saatiin tuloksiksi hyvin yleistettäviä haasteita kävijäseurannan hyödyntämisessä. Muun muassa tietyt kävijäseurantaohjelmistojen ominaisuudet tai työyhteisön toimintatavat ja prosessit voivat haitata raporttien käytön kokemusta. Koettujen ongelmien jälkeenkin kävijäseuranta kuitenkin koetaan tarpeelliseksi ja työtä ohjaavaksi välineeksi. Kyselyssä esiin nousseiden haasteiden tunnistaminen mahdollistaa toimintatapojen kehittämisen edelleen.
Tietoa kävijäseurannan hyödyntämisestä hankittiin kyselyllä, joka lähetettiin kaikille viidelle Veikkaus.fi:n sisällöntuottajalle alkuvuodesta 2012, ja kaikki viisi vastasivat kyselyyn. Kyselyssä kysyttiin vastaajien omia kokemuksia kävijäseurannan hyödyntämisestä; kuinka kävijäseurantaraportteja käytetään päivittäisessä työssä sekä mitä hyvää ja mitä kehitettävää raporteissa nähdään suhteessa omaan työhön. Vastauksissa nousi esille asioita, joita odotettiinkin, mutta myös uusia näkökulmia.
Vaikka kyseessä onkin aikaan ja paikkaan sidottu tapaustutkimus yhdestä verkkokaupasta ja aineiston hankintamuotona olleessa kyselyssä oli vain viisi vastaaja, saatiin tuloksiksi hyvin yleistettäviä haasteita kävijäseurannan hyödyntämisessä. Muun muassa tietyt kävijäseurantaohjelmistojen ominaisuudet tai työyhteisön toimintatavat ja prosessit voivat haitata raporttien käytön kokemusta. Koettujen ongelmien jälkeenkin kävijäseuranta kuitenkin koetaan tarpeelliseksi ja työtä ohjaavaksi välineeksi. Kyselyssä esiin nousseiden haasteiden tunnistaminen mahdollistaa toimintatapojen kehittämisen edelleen.