Asiakaslähtöisyys sosiaalialan ammattihenkilöstön näkökulmasta
Salmi, Aino (2012)
Salmi, Aino
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611978
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaalialan palveluiden asiakaslähtöisyydestä sosiaalialan työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttäen Delfoi-menetelmää. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Delfoi-menetelmän mukaiseen asiantuntijapaneeliin osallistui yhteensä yhdeksän henkilöä. Asiantuntijapaneelin jäsenille esitettiin yhteensä kuusi avointa kysymystä kahdella eri kierroksella. Asiantuntijapaneelin ensimmäisen kierroksen jälkeen paneelin jäsenille annettiin mahdollisuus kommentoida ja muuttaa vastauksiaan.
Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla aineisto ensin pelkistettiin ja luokiteltiin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin abstrahoinnin kautta kategorioita, joiden avulla haettiin vastausta tutkimustehtävään.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että sosiaalialan työntekijöiden näkökulmasta asiakaslähtöisyys näyttäytyy keskeisenä toimintaa ja työn sisältöä ohjaavana periaatteena, joka vallitsevissa olosuhteissa ei aina voi toteutua täysimääräisesti. Asiakaslähtöisyyden tärkeinä kehittämiskohteina nähtiin palvelujen turvaaminen, työn sisällön kehittäminen ja lisäresurssien saaminen.
Delfoi-menetelmän mukaiseen asiantuntijapaneeliin osallistui yhteensä yhdeksän henkilöä. Asiantuntijapaneelin jäsenille esitettiin yhteensä kuusi avointa kysymystä kahdella eri kierroksella. Asiantuntijapaneelin ensimmäisen kierroksen jälkeen paneelin jäsenille annettiin mahdollisuus kommentoida ja muuttaa vastauksiaan.
Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla aineisto ensin pelkistettiin ja luokiteltiin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin abstrahoinnin kautta kategorioita, joiden avulla haettiin vastausta tutkimustehtävään.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että sosiaalialan työntekijöiden näkökulmasta asiakaslähtöisyys näyttäytyy keskeisenä toimintaa ja työn sisältöä ohjaavana periaatteena, joka vallitsevissa olosuhteissa ei aina voi toteutua täysimääräisesti. Asiakaslähtöisyyden tärkeinä kehittämiskohteina nähtiin palvelujen turvaaminen, työn sisällön kehittäminen ja lisäresurssien saaminen.