Kulttuurielementtien hyödyntäminen matkailupakettien vetovoimatekijänä : Kartoitus tuotannossa olevista matkailun ja kulttuurin yhteistuotteista Satakun-nan, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla
Mikkonen, Anne; Laakso, Tuuli (2012)
Mikkonen, Anne
Laakso, Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611976
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli Suomen matkailun edistämiskeskuksen (MEK) toimeksianto. Työn tarkoituksena oli tehdä alueellinen kartoitus tuotannossa olevista matkai-lun ja kulttuurin yhteistuotteista Satakunnassa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Työssä paneuduttiin myös yleisellä tasolla kulttuurimatkailuun, sen vetovoimaisuuteen ja haasteisiin. Lisäksi työssä tutkittiin, kuinka kulttuu-rielementtejä voitaisiin tuotteistamalla paremmin hyödyntää matkailussa.
Aineistoa etsittiin Internetistä ja kirjallisuudesta. Kvalitatiivista aineistoa kerättiin haastattelemalla kulttuurimatkailun parissa työskenteleviä henkilöitä, jotka toi-meksiantaja valitsi, sekä lisäksi satunnaisia matkailutoimijoita. Molemmille ryh-mille laadittiin erilliset kyselylomakkeet, jotta kysymyksiin saataisiin juuri niitä vastauksia, joita tarvitaan. Haastattelut tehtiin pääasiassa sähköpostitse.
Haastatteluista kävi ilmi, että matkailun ja kulttuurin parissa työskentelevät koki-vat kulttuurimatkailun kehittämisen haasteellisena, vaikkakin siihen on olemas-sa työkaluja. Myös kulttuurin ja matkailun alan yhteistyön ja verkostoitumisen merkitys korostui kaikissa haastatteluissa.
Tutkimusta olisi voinut laajentaa hyvinkin paljon. Tarvittaisiin todellista tutkimus-tietoa siitä, millaisista kulttuurisista elementeistä matkailijat ovat oikeasti kiin-nostuneita ja valmiita maksamaan. Tämä olisi arvokasta tietoa hyödynnettäväk-si kulttuurin ja matkailun yhteistuotteiden tuotannon parantamisessa, uusien tuotteiden ideoinnissa ja olemassa olevien tuotteiden kehityksessä.
Aineistoa etsittiin Internetistä ja kirjallisuudesta. Kvalitatiivista aineistoa kerättiin haastattelemalla kulttuurimatkailun parissa työskenteleviä henkilöitä, jotka toi-meksiantaja valitsi, sekä lisäksi satunnaisia matkailutoimijoita. Molemmille ryh-mille laadittiin erilliset kyselylomakkeet, jotta kysymyksiin saataisiin juuri niitä vastauksia, joita tarvitaan. Haastattelut tehtiin pääasiassa sähköpostitse.
Haastatteluista kävi ilmi, että matkailun ja kulttuurin parissa työskentelevät koki-vat kulttuurimatkailun kehittämisen haasteellisena, vaikkakin siihen on olemas-sa työkaluja. Myös kulttuurin ja matkailun alan yhteistyön ja verkostoitumisen merkitys korostui kaikissa haastatteluissa.
Tutkimusta olisi voinut laajentaa hyvinkin paljon. Tarvittaisiin todellista tutkimus-tietoa siitä, millaisista kulttuurisista elementeistä matkailijat ovat oikeasti kiin-nostuneita ja valmiita maksamaan. Tämä olisi arvokasta tietoa hyödynnettäväk-si kulttuurin ja matkailun yhteistuotteiden tuotannon parantamisessa, uusien tuotteiden ideoinnissa ja olemassa olevien tuotteiden kehityksessä.