Omavalvontasuunnitelma palveluasumisen laadunhallinnassa
Arhe, Kaisa (2012)
Arhe, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611964
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden hajauttaminen ja asiakkaiden vapaus valita palveluja ovat saaneet aikaan yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnan kiristymistä sekä lisänneet kriittistä keskustelua palvelujen laadusta. Vanhuspalvelulain valmistelun ja palveluntuottajien omavalvonnan tavoitteena on turvata ikääntyneiden oikeudenmukaiset ja tasapuoliset palvelut. Palveluntuottajan omavalvonta on osa valvontaviranomaisten ohjaamaa ennakkovalvontaa, jonka tavoitteena on varmistaa palvelun asianmukaisuus ja sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran sille asettamat sisältövaatimukset.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ikääntyneiden palvelujärjestelmää, palvelujen valvontaa sekä ympärivuorokautisen hoidon laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö vastaa Valviran velvoitteeseen laatimalla omavalvontasuunnitelma tehostetun palveluasumisen järjestöpohjaiselle palveluntuottajalle. Omavalvontasuunnitelman tavoitteena on painottaa asiakkaan, hoitotyön ja johtamisen näkökulmaa sekä selkeyttää omavalvonnan merkitystä osana organisaation laadunhallintaa.
Kohdeorganisaation asiakkaat ovat ikääntyneitä ja heidän palvelutarpeensa on ympärivuorokautinen. Käyttäjälähtöiseen laadintaprosessiin osallistuivat kohdeorganisaation johto ja henkilökunta. Lisäksi omavalvontasuunnitelmaan tutustui kaksi asiakasta, mikä mahdollisti omavalvontasuunnitelmalle asetettujen tavoitteiden arvioimisen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että omavalvontasuunnitelman käyttäjälähtöinen laadinta lisää palveluntuottajan asiakaslähtöisyyttä ja eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä sekä mahdollistaa omavalvonnan omaksumisen kiinteänä osana laadunhallintaa.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ikääntyneiden palvelujärjestelmää, palvelujen valvontaa sekä ympärivuorokautisen hoidon laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö vastaa Valviran velvoitteeseen laatimalla omavalvontasuunnitelma tehostetun palveluasumisen järjestöpohjaiselle palveluntuottajalle. Omavalvontasuunnitelman tavoitteena on painottaa asiakkaan, hoitotyön ja johtamisen näkökulmaa sekä selkeyttää omavalvonnan merkitystä osana organisaation laadunhallintaa.
Kohdeorganisaation asiakkaat ovat ikääntyneitä ja heidän palvelutarpeensa on ympärivuorokautinen. Käyttäjälähtöiseen laadintaprosessiin osallistuivat kohdeorganisaation johto ja henkilökunta. Lisäksi omavalvontasuunnitelmaan tutustui kaksi asiakasta, mikä mahdollisti omavalvontasuunnitelmalle asetettujen tavoitteiden arvioimisen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että omavalvontasuunnitelman käyttäjälähtöinen laadinta lisää palveluntuottajan asiakaslähtöisyyttä ja eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä sekä mahdollistaa omavalvonnan omaksumisen kiinteänä osana laadunhallintaa.