Tavoitteena toimiva työyhteisö : Hoitohenkilökunnan ja lähiesimiesten näkemyksiä työyhteisön sisäisistä ristiriidoista Tampereen yliopistollisen sairaalan lastentautien vastuualueella
Kuhalampi, Tanja (2012)
Kuhalampi, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611962
Tiivistelmä
Ristiriita on asia, jonka kanssa useat työyhteisöt kamppailevat. Ristiriidat liittyvät usein työyhteisön muihin kipukohtiin, jonka vuoksi niiden ratkaiseminen on vaikeaa, mutta ensiarvoisen tärkeää, jotta työyhteisö pystyy toimimaan hyvin ja tuottavasti. Tämä tutkimus perustui Tampereen yliopistollisen sairaalan lastentautien vastuualueella henkilökunnalle vuosittain tehtyihin tuloskuntomittareihin, joilla on selvitetty mm. työhyvin-vointia, jaksamista ja johtamista. Näissä mittauksissa vuosi toisensa jälkeen työyhteisön kyky ratkoa ristiriitoja on saanut keskikertaisia tuloksia muiden tulosten ollessa pääasiassa positiivisia. Tästä heräsi kysymys, oliko työyhteisön kyky käsitellä ristiriitoja aidosti niin huono, kuin tulokset antoivat ymmärtää, vai oliko kysymys siitä, kuinka käsite ristiriita ymmärrettiin.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli avata ristiriidan käsitettä. Tarkoituksena oli myös selvittää miten Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lastentautien vastuualueen hoitohenkilökunta ja lähiesimiehet ymmärsivät käsitteen ristiriita, millaisia ristiriitoja työyhteisössä esiintyi, sekä selvittää millaisia kokemuksia heillä oli ristiriitojen rat-kaisuyrityksistä tähän mennessä. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa välineitä työyhteisölle ristiriitojen ymmärtämiseen ja niiden ratkaisemiseen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla syksyllä 2011 ja tutkimustieto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että käsite ristiriita nähdään hyvin samalla tavoin. Kaikki haastatellut kokivat ristiriidan olevan eriasteista erimielisyyttä. Suuremman eroavaisuudet tulivat esille ristiriidan syitä pohdittaessa. Vaihtelu näyttäytyi myös siinä, että sairaanhoitajat pystyivät selkeämmin nimeämään työyhteisössä esiintyviä ristiriitoja, kun taas osaston-hoitajat näkivät ristiriidoista aiheutuvia ongelmia työyhteisössä. Tutkimuksen mukaan tärkeimpinä kehitettävinä asioina nähtiin kommunikaatio ja avoimuus keskusteluissa. Jokaisen haastatellun mielestä ristiriitatilanteet pitäisi hoitaa nopeasti, tehokkaasti ja läpinäkyvästi, jotta työyhteisöillä on paremmat mahdollisuudet ratkaista niitä ja estää tilanteiden kehittymästä monimutkaisemmiksi. On myös tärkeää selvittää ristiriitojen lähtökohta, jotta voidaan välttää samojen ongelmien palaaminen yhä uudelleen ja uudelleen.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli avata ristiriidan käsitettä. Tarkoituksena oli myös selvittää miten Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lastentautien vastuualueen hoitohenkilökunta ja lähiesimiehet ymmärsivät käsitteen ristiriita, millaisia ristiriitoja työyhteisössä esiintyi, sekä selvittää millaisia kokemuksia heillä oli ristiriitojen rat-kaisuyrityksistä tähän mennessä. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa välineitä työyhteisölle ristiriitojen ymmärtämiseen ja niiden ratkaisemiseen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla syksyllä 2011 ja tutkimustieto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että käsite ristiriita nähdään hyvin samalla tavoin. Kaikki haastatellut kokivat ristiriidan olevan eriasteista erimielisyyttä. Suuremman eroavaisuudet tulivat esille ristiriidan syitä pohdittaessa. Vaihtelu näyttäytyi myös siinä, että sairaanhoitajat pystyivät selkeämmin nimeämään työyhteisössä esiintyviä ristiriitoja, kun taas osaston-hoitajat näkivät ristiriidoista aiheutuvia ongelmia työyhteisössä. Tutkimuksen mukaan tärkeimpinä kehitettävinä asioina nähtiin kommunikaatio ja avoimuus keskusteluissa. Jokaisen haastatellun mielestä ristiriitatilanteet pitäisi hoitaa nopeasti, tehokkaasti ja läpinäkyvästi, jotta työyhteisöillä on paremmat mahdollisuudet ratkaista niitä ja estää tilanteiden kehittymästä monimutkaisemmiksi. On myös tärkeää selvittää ristiriitojen lähtökohta, jotta voidaan välttää samojen ongelmien palaaminen yhä uudelleen ja uudelleen.