SOSIAALISEN MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN ORGANISAATION TIEDONSIIRROSSA
Erola, Miika (2012)
Erola, Miika
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611949
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään sosiaalisen median hyödyntämistä kohdeorganisaation sisäisessä tiedonsiirrossa. Sisäisellä tiedonsiirrolla tarkoitetaan työntekijöiden välistä kommunikaatiota, joka lisää työntekijän osaamista. Organisaation työntekijöiden osaaminen on keskeinen tekijä yrityksen menestymisessä liiketoiminnassa. Kohdeorganisaatio on levittäytynyt laajalle maantieteelliselle alueelle, jolloin tiedon leviäminen on heikkoa.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa tiedon leviämistä ja yksittäisten työntekijöiden osaamista kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median hyödynnettävyyttä tiedon levittämisessä kohdeorganisaatiossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on saatu haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Haastattelujen muoto on ollut teemahaastattelu.
Sosiaalinen media on varteenotettava vaihtoehto osaamisen parantamisessa tietoa levittämällä. Osaamisen parantuminen ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Tiedon leviämisen onnistumiseen vaikuttaa ainakin yksilön motivaatio jakaa ja etsiä tietoa, sovelluksen käytettävyys, tiedon laatu ja laajuus, sosiaalisen median mediarikkaus ja kommunikoinnin julkisuus.
Näistä tekijöistä johtuen on ensiarvoisen tärkeää huomioida muutamia asioita. Sosiaalisen median käytöllä on oltava johdon tuki, jolloin myös yksilön motivaatioon voidaan vaikuttaa tehokkaimmin. Yksilö tarvitsee uusille asioille jonkin lisäarvon, jotta hän alkaisi toimia uuden tavan mukaan. Tiedon laatu ja laajuus ovat osatekijöinä oikean sovelluksen valinnassa.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa tiedon leviämistä ja yksittäisten työntekijöiden osaamista kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median hyödynnettävyyttä tiedon levittämisessä kohdeorganisaatiossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on saatu haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Haastattelujen muoto on ollut teemahaastattelu.
Sosiaalinen media on varteenotettava vaihtoehto osaamisen parantamisessa tietoa levittämällä. Osaamisen parantuminen ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Tiedon leviämisen onnistumiseen vaikuttaa ainakin yksilön motivaatio jakaa ja etsiä tietoa, sovelluksen käytettävyys, tiedon laatu ja laajuus, sosiaalisen median mediarikkaus ja kommunikoinnin julkisuus.
Näistä tekijöistä johtuen on ensiarvoisen tärkeää huomioida muutamia asioita. Sosiaalisen median käytöllä on oltava johdon tuki, jolloin myös yksilön motivaatioon voidaan vaikuttaa tehokkaimmin. Yksilö tarvitsee uusille asioille jonkin lisäarvon, jotta hän alkaisi toimia uuden tavan mukaan. Tiedon laatu ja laajuus ovat osatekijöinä oikean sovelluksen valinnassa.