Creating Customer based Brand Equity: a case study of Steam Coffee
Muhumud, Hamda; Dang, Giang (2012)
Muhumud, Hamda
Dang, Giang
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611898
Tiivistelmä
Nykyään nopeasti kehittyvässä liike elämässä on tärkeätä kehittää ratkaisuja, jotka auttavat viemään organisaatiota eteenpäin ja erottumaan kilpailijoista. Asiakkaiden ymmärtämisen priorisoiminen auttaa organisaatiota kehittämään arvoa ja uskollisuutta asiakkailta. Steam Coffee on vastakkain avattu kahvila joka kohtaa kovaa kilpailu toisilta kahvila brändeiltä. Steam Coffeen täytyy panostaa asiakas uskollisuuteen kehittääkseen brändille arvoa.
Opinnäytetyön tärkein tehtävä on selvittää miten luodaaan asiakaslähtöisen brändin pääoma, keskittymällä asiakkaiden käsitykseen brändistä ja kehittämällä brändin tunnettavuutta ja po-sitiivista imagoa eri markkinointi työkalujen kautta. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat miten rakentaa brändin pääomaa parantamalla asiakaspalvelua ja miten kuluttajat kokevat brändin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa keskitytään lähinnä brändin rakentamiseen ja hallintaan, sekä markkinointiviestinnän ja teorioiden korrelaatioon.
Tutkimus menetelmä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin Steam Coffee kahvilassa ja tutkimuksen kyselylomake on tarkoitettu tukemaan opinnäytetyön teoreettiseen käsitteeseen luodakseen brändipääomaa asiakkaiden, johdon ja markkinointiviestinnän kautta.
Tulokset osoittavat, että Steam Coffee on saavuttanut tietylle tasolle tunnettavuutta ja imagoa. Useimpien kuluttajien on kuitenkin vaikea erottaa vanhaa ja uutta brändiä. Tämä viestii brändi muutoksen toteutuksen epäonnistumista sekä eri markkinointiviestinnän välineiden hyödyntämisen puutteista. Jotta brändi pääoman luominen asiakkaiden kautta onnistuisi, tulisi kohdeyrityksen keskittyä hyödyntämään erilaisia markkinointi työkaluja. On erittäin suositeltavaa kohdeyritykselle integroida brändi arvoja ja tavoitteita tuotemerkin organisaatiokulttuuriin.
Opinnäytetyön tärkein tehtävä on selvittää miten luodaaan asiakaslähtöisen brändin pääoma, keskittymällä asiakkaiden käsitykseen brändistä ja kehittämällä brändin tunnettavuutta ja po-sitiivista imagoa eri markkinointi työkalujen kautta. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat miten rakentaa brändin pääomaa parantamalla asiakaspalvelua ja miten kuluttajat kokevat brändin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa keskitytään lähinnä brändin rakentamiseen ja hallintaan, sekä markkinointiviestinnän ja teorioiden korrelaatioon.
Tutkimus menetelmä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin Steam Coffee kahvilassa ja tutkimuksen kyselylomake on tarkoitettu tukemaan opinnäytetyön teoreettiseen käsitteeseen luodakseen brändipääomaa asiakkaiden, johdon ja markkinointiviestinnän kautta.
Tulokset osoittavat, että Steam Coffee on saavuttanut tietylle tasolle tunnettavuutta ja imagoa. Useimpien kuluttajien on kuitenkin vaikea erottaa vanhaa ja uutta brändiä. Tämä viestii brändi muutoksen toteutuksen epäonnistumista sekä eri markkinointiviestinnän välineiden hyödyntämisen puutteista. Jotta brändi pääoman luominen asiakkaiden kautta onnistuisi, tulisi kohdeyrityksen keskittyä hyödyntämään erilaisia markkinointi työkaluja. On erittäin suositeltavaa kohdeyritykselle integroida brändi arvoja ja tavoitteita tuotemerkin organisaatiokulttuuriin.