Myyntikäsikirja: Finnlamelli Oy
Lesonen, Antti (2012)
Lesonen, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Finnlamelli Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle perehdytyskirjanen, uusille sekä vanhoille myyjille. Kirjasta voidaan käyttää uusien myyjien perehdytykseen sekä se toimii myös vanhojen myyjien tukena tarvittaessa.
Työn eri lähteinä on käytetty kirjallisuutta, joka liittyy myyntityöhön sekä laatukäsikirjoihin. Myyntitilanteita on käyty seuraamassa, joiden pohjalta on saanut hyviä havaintoja myyntikäsikirjaan. Kirjojen ja havainnoinnin avulla on laadittu myyntikäsikirja, kuinka myyntitilanteessa käyttäydytään. Myyntikäsikirja liitetään laatukäsikirjaan ja säilytetään sähköisenä, jotta sitä pystytään täydentämään tulevaisuudessa.
Teoriaosuus käsittelee laatua, laatukäsikirjaa ja myyntiprosessia ja sen erinäisiä vaiheita. Tarkoitus oli selvittää myyntiprosessin teoriaa, koska näiden avulla havainnointi on paljon helpompaa oikeassa myyntitilanteessa.
Toiminnallinen osuus on tehty seuraamalla myyntitilanteita, joiden pohjalta on laadittu myyntikäsikirja.
Opinnäytetyöntekijä oli seuraamassa muutamaa myyntitilannetta, jotka sisälsivät käytännössä koko myyntiprosessin ihan yhteydenotosta kaupan päättämiseen saakka. Myyntilanteiden jälkeen verrattiin oikeaa myyntitilannetta kirjassa käytyihin myyntitilanteisiin ja sen pohjalta tehtiin johtopäätökset, jotka kirjataan myyntikäsikirjaan.
Opinnäytetyön tuloksista toivotaan olevan paljon hyötyä yritykselle, kun se laatii laatukäsikirjaa. Lisäksi toivotaan, että myyntikäsikirjasta olisi paljon hyötyä uusille myyjille, jotta he pääsisivät helpommin aloittamaan uransa yrityksessä.
Työn eri lähteinä on käytetty kirjallisuutta, joka liittyy myyntityöhön sekä laatukäsikirjoihin. Myyntitilanteita on käyty seuraamassa, joiden pohjalta on saanut hyviä havaintoja myyntikäsikirjaan. Kirjojen ja havainnoinnin avulla on laadittu myyntikäsikirja, kuinka myyntitilanteessa käyttäydytään. Myyntikäsikirja liitetään laatukäsikirjaan ja säilytetään sähköisenä, jotta sitä pystytään täydentämään tulevaisuudessa.
Teoriaosuus käsittelee laatua, laatukäsikirjaa ja myyntiprosessia ja sen erinäisiä vaiheita. Tarkoitus oli selvittää myyntiprosessin teoriaa, koska näiden avulla havainnointi on paljon helpompaa oikeassa myyntitilanteessa.
Toiminnallinen osuus on tehty seuraamalla myyntitilanteita, joiden pohjalta on laadittu myyntikäsikirja.
Opinnäytetyöntekijä oli seuraamassa muutamaa myyntitilannetta, jotka sisälsivät käytännössä koko myyntiprosessin ihan yhteydenotosta kaupan päättämiseen saakka. Myyntilanteiden jälkeen verrattiin oikeaa myyntitilannetta kirjassa käytyihin myyntitilanteisiin ja sen pohjalta tehtiin johtopäätökset, jotka kirjataan myyntikäsikirjaan.
Opinnäytetyön tuloksista toivotaan olevan paljon hyötyä yritykselle, kun se laatii laatukäsikirjaa. Lisäksi toivotaan, että myyntikäsikirjasta olisi paljon hyötyä uusille myyjille, jotta he pääsisivät helpommin aloittamaan uransa yrityksessä.