Työyhteisötaitojen merkitys erityistä tukea tarvitsevan työpaikalla
Skantz, Johanna; Huovila, Essi (2012)
Skantz, Johanna
Huovila, Essi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611835
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Perustehtävän oheen on tullut uusia työtehtäviä ja tavoitteita, jotka vaativat työntekijältä muutoksiin sopeutumista. Monipuolisen ammattitaidon lisäksi työelämän sosiaalisten taitojen osaamista korostetaan. Työllisyystilanne on Suomessa parantunut, mutta kaikkea työvoimaa ei vielä osata hyödyntää. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tuoda esille esimiesten kokemuksia erityistä tukea tarvitsevan työyhteisöstä, ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden erityistä tukea tarvitsevien kokemusten rinnalla. Työn teoreettinen viitekehys on työyhteisötaidot.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2012. Tutkimukseen osallistui kolme pirkanmaalaista esimiestä, jotka olivat työllistäneet erityistä tukea tarvitsevan työntekijän. Saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Työ on tarkoitettu Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskuksen toteuttaman Työllistymisen seuranta -kyselyn rinnalle. Kyselyn tavoitteena oli selvittää ammatillisesta erityisopetuksesta valmistuneiden työllistymistilannetta ja työllistymisen esteitä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työntekijän työyhteisötaitoja voi kehittää niin työyhteisö, esimies kuin työntekijä itse. Erityistä tukea tarvitsevan työntekijän osallisuus työyhteisössä koettiin positiiviseksi asiaksi. Avoimella vuorovaikutuksella ja esimiehen ohjaavalla otteella oli merkittävä vaikutus työyhteisön toimivuuteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimiesten kokemusten mukaan halukkuus työtehtävien uudelleen järjestämiseen lisää erityistä tukea tarvitsevan työllistymismahdollisuuksia. Työllistäminen vaatii työyhteisötaitoja etenkin työpaikalta ja esimieheltä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2012. Tutkimukseen osallistui kolme pirkanmaalaista esimiestä, jotka olivat työllistäneet erityistä tukea tarvitsevan työntekijän. Saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Työ on tarkoitettu Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskuksen toteuttaman Työllistymisen seuranta -kyselyn rinnalle. Kyselyn tavoitteena oli selvittää ammatillisesta erityisopetuksesta valmistuneiden työllistymistilannetta ja työllistymisen esteitä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työntekijän työyhteisötaitoja voi kehittää niin työyhteisö, esimies kuin työntekijä itse. Erityistä tukea tarvitsevan työntekijän osallisuus työyhteisössä koettiin positiiviseksi asiaksi. Avoimella vuorovaikutuksella ja esimiehen ohjaavalla otteella oli merkittävä vaikutus työyhteisön toimivuuteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimiesten kokemusten mukaan halukkuus työtehtävien uudelleen järjestämiseen lisää erityistä tukea tarvitsevan työllistymismahdollisuuksia. Työllistäminen vaatii työyhteisötaitoja etenkin työpaikalta ja esimieheltä.