Business and working life expectations of secondary-level education graduates in terms of International competence in Southern Ostrobothnia
Hautala, Tiina (2012)
Hautala, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511774
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia, mikä on kansainvälinen kompetenssi ja mitä kansainvälisiä kompetensseja tarvitaan toisen asteen koulutuksessa ja varsinkin lukiokoulutuksessa, jotta opiskelijat olisivat tietoisempia ja valmiimpia kohtaamaan monikielisen, multikulttuurisen ja globaalin maailman tulevissa opinnoissaan ja työssään.
Teoriaosassa käydään läpi, mitä kompetenssit ja kulttuurikompetenssit ovat käsitteenä. Tavoitteena on selventää kompetenssi-käsitettä tutkimalla ja käyttämällä apuna tutkijoiden aikaisempia tutkimuksia. Teoriaosuudessa käydään myös läpi, mitä on toisen asteen koulutus ja miten opintosuunnittelu toimii lukiokoulutuksessa ja mitkä ovat sen perusteet. Ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmaperusteet otettiin mukaan vertailukohdaksi, ja Seinäjoen Ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmaperusteita käytettiin esimerkkinä.
Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kysely eteläpohjalaisille yrityksille. Kysely toteutettiin toukokuussa 2012 lähettämällä sähköinen kyselylomake sähköpostilla yrityksille. Kohde yrityksille myös soitettiin ja heitä muistutettiin kyselystä.
Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään apuna Seinäjoen lukion tulevassa opintosuunnitelman teossa. Lukion tarkoituksena on lisätä opintosuunnitelmaansa kansainvälisiä kompetensseja ja näin myös lisätä nuorten valmiuksia, jotta he olisivat valmiita kohtaamaan kansainvälisen maailman haasteet valmistuttuaan.
Teoriaosassa käydään läpi, mitä kompetenssit ja kulttuurikompetenssit ovat käsitteenä. Tavoitteena on selventää kompetenssi-käsitettä tutkimalla ja käyttämällä apuna tutkijoiden aikaisempia tutkimuksia. Teoriaosuudessa käydään myös läpi, mitä on toisen asteen koulutus ja miten opintosuunnittelu toimii lukiokoulutuksessa ja mitkä ovat sen perusteet. Ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmaperusteet otettiin mukaan vertailukohdaksi, ja Seinäjoen Ammattikorkeakoulun opintosuunnitelmaperusteita käytettiin esimerkkinä.
Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kysely eteläpohjalaisille yrityksille. Kysely toteutettiin toukokuussa 2012 lähettämällä sähköinen kyselylomake sähköpostilla yrityksille. Kohde yrityksille myös soitettiin ja heitä muistutettiin kyselystä.
Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään apuna Seinäjoen lukion tulevassa opintosuunnitelman teossa. Lukion tarkoituksena on lisätä opintosuunnitelmaansa kansainvälisiä kompetensseja ja näin myös lisätä nuorten valmiuksia, jotta he olisivat valmiita kohtaamaan kansainvälisen maailman haasteet valmistuttuaan.