Sosiaali- ja terveysalan opettajien käsityksiä opinto-ohjauksen nykytilasta
Koreasalo, Iina; Solin, Heini (2012)
Koreasalo, Iina
Solin, Heini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511747
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan opettaji-en käsityksiä opinto-ohjauksesta opiskelijoiden ohjauksen tukena. Opettajille (N=39) järjestettiin kysely eräässä länsisuomalaisessa ammattiopistossa ja haastateltiin opinto-ohjaajaa opinto-ohjauksen nykytilan selvittämiseksi.
Kyselyn vastauksista saatiin yleiskuva siitä, miten opinto-ohjaukseen suhtaudutaan oppilaitoksessa ja miten sitä voitaisiin edelleen kehittää.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkitys opiskelun edistymisen tukena tuli esille useassa vastauksessa. Säännöllisin väliajoin toistuvien henkilökohtaisten opintosuunnitelmien päivityksien merkitys opiskelijoiden opiskelun tukijana korostui. Opiskelijan elämänhallintataidot ja motivaatio opiskella valmistuakseen haluamaansa ammattiin koettiin olevan avainasemassa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa laadittaessa. Opiskelijan ammatillisen ohjauksen onnistuminen koettiin edellyttävän opettajalta verkostoitumista, jossa toimiva opinto-ohjaus on sekä opiskelijan että opettajan tukena. Opettajien valmiuksia tunnistaa opinto-ohjausta tarvitsevat tulee kehittää. Opinto-ohjaukseen kohdistuu paljon odotuksia. Osa odotuksista ei ole ratkaistavissa pelkästään opinto-ohjauksen avulla vaan tarvitaan verkostoitumista ja välittämistä opiskelijoiden asioista.
Kyselyn vastauksista saatiin yleiskuva siitä, miten opinto-ohjaukseen suhtaudutaan oppilaitoksessa ja miten sitä voitaisiin edelleen kehittää.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkitys opiskelun edistymisen tukena tuli esille useassa vastauksessa. Säännöllisin väliajoin toistuvien henkilökohtaisten opintosuunnitelmien päivityksien merkitys opiskelijoiden opiskelun tukijana korostui. Opiskelijan elämänhallintataidot ja motivaatio opiskella valmistuakseen haluamaansa ammattiin koettiin olevan avainasemassa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa laadittaessa. Opiskelijan ammatillisen ohjauksen onnistuminen koettiin edellyttävän opettajalta verkostoitumista, jossa toimiva opinto-ohjaus on sekä opiskelijan että opettajan tukena. Opettajien valmiuksia tunnistaa opinto-ohjausta tarvitsevat tulee kehittää. Opinto-ohjaukseen kohdistuu paljon odotuksia. Osa odotuksista ei ole ratkaistavissa pelkästään opinto-ohjauksen avulla vaan tarvitaan verkostoitumista ja välittämistä opiskelijoiden asioista.