Maaseudun vesitalouden kurssi
Palojärvi, Heikki; Törmä, Juhani (2012)
Palojärvi, Heikki
Törmä, Juhani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511729
Tiivistelmä
Maaseudun vesitalousasioiden järjestelyt tarvitsevat uusia osaajia ja tekijöitä. Heitä varten lähdettiin suunnittelemaan opintojaksoa Seamk:in Ilmajoen toimipisteeseen. Hankkeen pääpaino ei ollut niinkään sisältöasioissa vaan siinä, miten niitä opetetaan. Siksipä mietimme tälle opintojaksolle sopivia opetusmenetelmiä, tavoitteita ja arviointia. Suunnittelun tueksi kertasimme muun muassa didaktiikkaa eli hyvän opetuksen perusasioita. Tavoitteen asettelun tärkeys nousi myös esille, että tietäisimme mihin opiskelijoiden kanssa tulisi pyrkiä. Tavoitteet toimivat siten tähtäyspisteenä opetuksen järjestäjällä, maalina opiskelijoilla ja vertailukohtana oppimisen arvioijalla.
Opintojakson tulisi olla kiinnostava ja monipuolinen niin, että osallistujat saisivat hyviä eväitä käytännön töihin. Opetus suunnitellaan järjestettäväksi luennoiden, tehtäviä tehden yksilöinä ja ryhmänä, asiantuntijavieraita hyödyntäen ja opintokäyntejä järjestäen. Oppilaitoksen Moodle – oppimisympäristöä käyttäen voidaan jakaa ja luoda aiheeseen liittyvää materiaalia eli käyttää sitä verkko-oppimisympäristönä muun opetuksen tukena. Oppimateriaalia on jo olemassa samansisältöisen korkeakoulutason kurssin tiimoilta. Sen kokoaminen ja muokkaaminen amk -opintojaksoa varten jää vastuuopettajan tehtäväksi.
Muilta oppilaitoksen opettajilta pyydetään suunnitellusta opintojaksosta vertaisarviointia. Opiskelijoita arvioidaan suhteessa tavoitteisiin ja siitä johdettuihin arviointikriteereihin. Tämä vapaavalintainen opintojakso suunniteltiin niin, että se voidaan toteuttaa syksyllä 2013 riippuen oppilaitoksen resursseista.
Opintojakson tulisi olla kiinnostava ja monipuolinen niin, että osallistujat saisivat hyviä eväitä käytännön töihin. Opetus suunnitellaan järjestettäväksi luennoiden, tehtäviä tehden yksilöinä ja ryhmänä, asiantuntijavieraita hyödyntäen ja opintokäyntejä järjestäen. Oppilaitoksen Moodle – oppimisympäristöä käyttäen voidaan jakaa ja luoda aiheeseen liittyvää materiaalia eli käyttää sitä verkko-oppimisympäristönä muun opetuksen tukena. Oppimateriaalia on jo olemassa samansisältöisen korkeakoulutason kurssin tiimoilta. Sen kokoaminen ja muokkaaminen amk -opintojaksoa varten jää vastuuopettajan tehtäväksi.
Muilta oppilaitoksen opettajilta pyydetään suunnitellusta opintojaksosta vertaisarviointia. Opiskelijoita arvioidaan suhteessa tavoitteisiin ja siitä johdettuihin arviointikriteereihin. Tämä vapaavalintainen opintojakso suunniteltiin niin, että se voidaan toteuttaa syksyllä 2013 riippuen oppilaitoksen resursseista.