Sosiaalisen median hyödyntäminen tiedon tuottamisessa ja välittämisessä : CASE: Helsingin kaupungin ympäristöpalkinto
Kattilakoski, Vesa (2012)
Kattilakoski, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511709
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää tiedon tuottamisessa ja välittämisessä julkisella sektorilla. Tutkimuksessa pyritään löytämään ratkaisumalli Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle, jonka toiminta-ajatuksena on tuottaa ja välittää tietoa ympäristöstä.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa, markkinoinnin muutosta sekä joukkojen viisautta. Alkuun tarkastellaan mitä on sosiaalinen media ja kuinka se toimii tiedon tuottajana ja levittäjänä. Lisäksi tutkitaan sosiaalisen median yhteisöjen jäsenien välistä luottamusta toisiinsa verrattuna markkinointiviestintään. Seuraavaksi tutkitaan markkinoinnin näkökulmasta, kuinka Internetin ja sosiaalisen median käytön yleistyminen on muokannut kuluttajan asemaa kuuntelijasta osallistujaksi. Lopuksi selvitetään sosiaalisen median yhteisöissä piilevää tietoa, joukkojen viisautta. Lähestymme esimerkkien kautta väitettä, että joukko normaaleja ihmisiä on terävämpi, kuin sen viisain yksilö. Teoria osan tarkoituksena on luoda käsitys siitä, kuinka organisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa tiedon tuottamisessa ja välittämisessä.
Teorian pohjalta luodaan toimintamalli tiedon tuottamisesta ja välittämisestä sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tätä toimintamallia hyödynnetään Helsingin kaupungin ympäristöpalkinnon virtuaalisen toimipisteen suunnittelussa. Toimipisteen tarkoituksena on tarjota helsinkiläisille parempi mahdollisuus vaikuttaa palkintoon sekä löytää uusia näkökulmia palkinnon myöntämiseen. Tämän toivotaan johtavan arvokkaampaan palkintoon ja edistävän ympäristöpalkinnon mahdollisuutta saavuttaa päämääränsä – parantunut ympäristön tila.
Tutkimuksen myötä saavutetaan kokemuksia ja tietoa, joiden avulla sosiaalista mediaa voidaan jatkossa hyödyntää paremmin Helsingin kaupungin ympäristökeskuksessa. Kokemuksien myötä voidaan luoda uusia sosiaalisen median toimintamalleja ja strategioita, jotka ovat levitettävissä myös kaupungin muihin yksiköihin.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa, markkinoinnin muutosta sekä joukkojen viisautta. Alkuun tarkastellaan mitä on sosiaalinen media ja kuinka se toimii tiedon tuottajana ja levittäjänä. Lisäksi tutkitaan sosiaalisen median yhteisöjen jäsenien välistä luottamusta toisiinsa verrattuna markkinointiviestintään. Seuraavaksi tutkitaan markkinoinnin näkökulmasta, kuinka Internetin ja sosiaalisen median käytön yleistyminen on muokannut kuluttajan asemaa kuuntelijasta osallistujaksi. Lopuksi selvitetään sosiaalisen median yhteisöissä piilevää tietoa, joukkojen viisautta. Lähestymme esimerkkien kautta väitettä, että joukko normaaleja ihmisiä on terävämpi, kuin sen viisain yksilö. Teoria osan tarkoituksena on luoda käsitys siitä, kuinka organisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa tiedon tuottamisessa ja välittämisessä.
Teorian pohjalta luodaan toimintamalli tiedon tuottamisesta ja välittämisestä sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tätä toimintamallia hyödynnetään Helsingin kaupungin ympäristöpalkinnon virtuaalisen toimipisteen suunnittelussa. Toimipisteen tarkoituksena on tarjota helsinkiläisille parempi mahdollisuus vaikuttaa palkintoon sekä löytää uusia näkökulmia palkinnon myöntämiseen. Tämän toivotaan johtavan arvokkaampaan palkintoon ja edistävän ympäristöpalkinnon mahdollisuutta saavuttaa päämääränsä – parantunut ympäristön tila.
Tutkimuksen myötä saavutetaan kokemuksia ja tietoa, joiden avulla sosiaalista mediaa voidaan jatkossa hyödyntää paremmin Helsingin kaupungin ympäristökeskuksessa. Kokemuksien myötä voidaan luoda uusia sosiaalisen median toimintamalleja ja strategioita, jotka ovat levitettävissä myös kaupungin muihin yksiköihin.