4.-luokkalaisten käsityksiä suun terveydestä : ”Terve suu, hyvä mieli”
Heslin, Satu (2012)
Heslin, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511706
Tiivistelmä
Suun terveyden edistämisellä tarkoitetaan toimintaa, jonka avulla suu pysyy terveenä ja toimintakykyisenä. Suun terveyttä edistävän toiminnan perustana on tunnistaa, mitä suun terveyskäsitteellä ymmärretään. Suun terveys määritellään kiinteäksi osaksi yleisterveyttä ja se vaikuttaa olennaisesti ihmisen sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn eli se on tärkeä osa ihmisen elämänlaatuun vaikuttavista tekijöistä. Kaveripiiri ja harrastukset sekä vanhemmat vaikuttavat lasten suunterveys tapoihin ja tottumuksiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata 4.-luokkalaisten 10–11-vuotiaiden alakoululaisten suun terveyteen liittyviä käsityksiä. Tavoitteena on saadun tiedon avulla kehittää lasten suun terveyttä edistävää toimintaa. Saadun tiedon perusteella voi saada käsitystä siitä, miten lapsen arvioivat suunsa terveyttä ja tällöin on aikaisempaa helpompaa motivoida heitä noudattamaan suun terveyden näkökulmasta hyviä terveystottumuksia. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin 4.-luokkalaisilta 10–11-vuotiailta oppilailta. Tutkimusaineisto kerättiin ainekirjoituksen avulla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Ainekirjoituksessa pyydettiin oppilaita kuvaamaan tervettä suuta, miten he hoitavat suunsa terveyttä ja kuvaamaan myös, mitkä tekijät he arvioivat vaikuttavan suun terveyteen.
Tutkimustulosten mukaan 4.-luokkalaisten kuvaukset terveestä suusta jakautuivat kahteen eri teemaan joita ovat esteettinen näkökulma sekä sairauksien näkökulma. Lasten mielestä terve suu on puhdas ja valkoinen. Suusairauksien näkökulmasta katsottuna terveessä suussa on lasten mielestä terveet hampaat sekä ikenet ja terve purenta. Lapset huolehtivat suun terveydestä hyvillä suuhygieniatottumuksilla, ksylitolin käytöllä sekä terveellisillä ravintotottumuksilla. Suun terveyttä edistäviä tekijöitä ovat lasten mielestä terveelliset ravintotottumukset, hyvä suuhygienia, ksylitolin käyttö sekä suun terveystarkastukset. Suun terveyttä heikentäviä tekijöitä olivat epäterveelliset ravintotottumukset, huono suuhygienia sekä tupakointi. Lapset eivät osanneet perustella ksylitolin tai hammastahnan käyttöä. Suun terveydenhuollossa on esteettisten suunhoitopalvelujen kysyntä kasvanut. Oppilaiden vastauksissa korostui esteettinen ja fyysinen näkökulma. Lapset eivät yhdistäneet yleisterveyttä suun terveyteen, ja myöskään vanhempien roolia suun terveyteen vaikuttavana tekijänä ei ollut mainittu. Päihteistä vain tupakointi oli lasten kirjoituksissa mainittu. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä esimerkiksi muiden alaluokkalaisten käsityksistä ja vertailla niitä keskenään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata 4.-luokkalaisten 10–11-vuotiaiden alakoululaisten suun terveyteen liittyviä käsityksiä. Tavoitteena on saadun tiedon avulla kehittää lasten suun terveyttä edistävää toimintaa. Saadun tiedon perusteella voi saada käsitystä siitä, miten lapsen arvioivat suunsa terveyttä ja tällöin on aikaisempaa helpompaa motivoida heitä noudattamaan suun terveyden näkökulmasta hyviä terveystottumuksia. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin 4.-luokkalaisilta 10–11-vuotiailta oppilailta. Tutkimusaineisto kerättiin ainekirjoituksen avulla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Ainekirjoituksessa pyydettiin oppilaita kuvaamaan tervettä suuta, miten he hoitavat suunsa terveyttä ja kuvaamaan myös, mitkä tekijät he arvioivat vaikuttavan suun terveyteen.
Tutkimustulosten mukaan 4.-luokkalaisten kuvaukset terveestä suusta jakautuivat kahteen eri teemaan joita ovat esteettinen näkökulma sekä sairauksien näkökulma. Lasten mielestä terve suu on puhdas ja valkoinen. Suusairauksien näkökulmasta katsottuna terveessä suussa on lasten mielestä terveet hampaat sekä ikenet ja terve purenta. Lapset huolehtivat suun terveydestä hyvillä suuhygieniatottumuksilla, ksylitolin käytöllä sekä terveellisillä ravintotottumuksilla. Suun terveyttä edistäviä tekijöitä ovat lasten mielestä terveelliset ravintotottumukset, hyvä suuhygienia, ksylitolin käyttö sekä suun terveystarkastukset. Suun terveyttä heikentäviä tekijöitä olivat epäterveelliset ravintotottumukset, huono suuhygienia sekä tupakointi. Lapset eivät osanneet perustella ksylitolin tai hammastahnan käyttöä. Suun terveydenhuollossa on esteettisten suunhoitopalvelujen kysyntä kasvanut. Oppilaiden vastauksissa korostui esteettinen ja fyysinen näkökulma. Lapset eivät yhdistäneet yleisterveyttä suun terveyteen, ja myöskään vanhempien roolia suun terveyteen vaikuttavana tekijänä ei ollut mainittu. Päihteistä vain tupakointi oli lasten kirjoituksissa mainittu. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä esimerkiksi muiden alaluokkalaisten käsityksistä ja vertailla niitä keskenään.