"...Sattu nyt olemaan sellanen ohjaaja..." : Opiskelijaperehdytyksen arviointi sairaanhoitajan vastaanotolla Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksessa
Seppälä, Liisi; Hartonen, Siru (2012)
Seppälä, Liisi
Hartonen, Siru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyönopiskelijoiden kokemuksia saamastaan perehdytyksestä Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksissa sairaanhoitajan vastaanotolla tapahtuneessa harjoittelussa. Tavoitteena oli tutkitun tiedon avulla antaa työyhteisöille keinoja kehittää hoitotyön opiskelijoiden perehdytystä. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin sekä Jyväskylän kaupungin sairaanhoitajien vastaanottotyön kehitysjohtajan kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puhelinhaastattelujen avulla. Haastateltavat saivat ennakkoon sähköpostitse haastattelussa esitettävät kysymykset, sekä informaatiota kyseessä olevasta opinnäytetyöstä. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen tulokset analysoitiin.
Haastattelututkimus ja kirjallisten lähteiden tutkiminen selvittivät, että avoterveydenhuollon opiskelijaperehdytyksessä on parantamisen varaa. 17 haastatellusta opiskelijasta osalle jäi tunne, etteivät he saaneet tarvitsemaansa perehdytystä tai fyysisten tilojen esittelyä. Opinnäytetyön tarkoitus on helpottaa koulujen ja työpaikan yhteistyötä. Haastateltavat opiskelijat olivat innostuneita kertomaan kokemuksistaan ja osasivat antaa hyviä kehitysehdotuksia avoterveydenhuollon ammattilaisille. Näiden haastattelujen ja kehitysehdotuksien pohjalta arvioitiin opiskelijaperehdytyksen onnistuneisuutta ja vaikutuksia opiskelijan oppimiseen. Tämän lisäksi hoitotyön ammattilaisille avoterveydenhuollossa annettiin pohdittavaksi monialaisia kehitysideoita, jolloin koulun, opiskelijan ja työpaikan yhteistyö saadaan entistä toimivammaksi. Samankaltaisia tutkimuksia voidaan tulevaisuudessa toteuttaa myös muilla terveydenhuollon osa-alueilla.
Haastattelututkimus ja kirjallisten lähteiden tutkiminen selvittivät, että avoterveydenhuollon opiskelijaperehdytyksessä on parantamisen varaa. 17 haastatellusta opiskelijasta osalle jäi tunne, etteivät he saaneet tarvitsemaansa perehdytystä tai fyysisten tilojen esittelyä. Opinnäytetyön tarkoitus on helpottaa koulujen ja työpaikan yhteistyötä. Haastateltavat opiskelijat olivat innostuneita kertomaan kokemuksistaan ja osasivat antaa hyviä kehitysehdotuksia avoterveydenhuollon ammattilaisille. Näiden haastattelujen ja kehitysehdotuksien pohjalta arvioitiin opiskelijaperehdytyksen onnistuneisuutta ja vaikutuksia opiskelijan oppimiseen. Tämän lisäksi hoitotyön ammattilaisille avoterveydenhuollossa annettiin pohdittavaksi monialaisia kehitysideoita, jolloin koulun, opiskelijan ja työpaikan yhteistyö saadaan entistä toimivammaksi. Samankaltaisia tutkimuksia voidaan tulevaisuudessa toteuttaa myös muilla terveydenhuollon osa-alueilla.