ALOITTAVAN OMPELIMON MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN : Case Varusteleka Oy
Hartonen, Essi (2012)
Hartonen, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511702
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Varusteleka Oy, joka on Euroopan, ellei jopa koko maailman suurin armeijatavaran erikoisliike. Varustelekalla on monia osastoja, joista yksi on ompelimo. Ompelimo aloitti toimintansa syksyllä 2011, joten toiminta on vasta aluillaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Varustelekan ompelimon markkinointia ja sitä kautta parantaa sen näkyvyyttä markkinoilla.
Tuloksia peilattiin tutkimuksen tietoperustaan, eli markkinoinnin kilpailukeinoihin. Tutkimus koostui sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Aineiston kerääminen tapahtui havainnoinnin, työntekijöiden haastattelujen ja strukturoidun kyselyn avulla. Kyselyn avulla selvitettiin Varustelekan asiakkaiden kiinnostusta ompelupalveluita kohtaan. Kysely toteutettiin Facebookissa Varustelekan seinällä, ja kolmen vuorokauden aikana vastauksia tuli 512. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla tutkimukseen saatiin tärkeää, yrityksen sisäistä tietoa.
Tutkimus onnistui hyvin. Kyselyssä selvisi, että brodeeraukselle on eniten kysyntää. Lähes puolet (43 %) vastanneista oli kiinnostunut brodeerausmahdollisuudesta tuotteisiin. Kysely vahvisti myös tämänhetkistä asiakkaiden sukupuolijakautumaa. Kyselyyn vastanneista naisia oli kymmenesosa (10,2 %) ja miehiä lähes 90 % (89,8 %). Aikaisemman tiedon mukaan naisasiakkaita on yrityksellä ollut noin 10 %.
Opinnäytetyö toimii oppaana ompelimon markkinoinnissa, ja tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa käytännön muutostöissä, kuten uusien tuotteiden ideoinnissa. Tulevia tutkimusaiheita voisivat olla muun muassa ompelimon kannattavuuden tutkiminen tai isompien produktioiden etsiminen yhteistyökumppaneiksi.
Tuloksia peilattiin tutkimuksen tietoperustaan, eli markkinoinnin kilpailukeinoihin. Tutkimus koostui sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Aineiston kerääminen tapahtui havainnoinnin, työntekijöiden haastattelujen ja strukturoidun kyselyn avulla. Kyselyn avulla selvitettiin Varustelekan asiakkaiden kiinnostusta ompelupalveluita kohtaan. Kysely toteutettiin Facebookissa Varustelekan seinällä, ja kolmen vuorokauden aikana vastauksia tuli 512. Havainnoinnin ja haastattelujen avulla tutkimukseen saatiin tärkeää, yrityksen sisäistä tietoa.
Tutkimus onnistui hyvin. Kyselyssä selvisi, että brodeeraukselle on eniten kysyntää. Lähes puolet (43 %) vastanneista oli kiinnostunut brodeerausmahdollisuudesta tuotteisiin. Kysely vahvisti myös tämänhetkistä asiakkaiden sukupuolijakautumaa. Kyselyyn vastanneista naisia oli kymmenesosa (10,2 %) ja miehiä lähes 90 % (89,8 %). Aikaisemman tiedon mukaan naisasiakkaita on yrityksellä ollut noin 10 %.
Opinnäytetyö toimii oppaana ompelimon markkinoinnissa, ja tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa käytännön muutostöissä, kuten uusien tuotteiden ideoinnissa. Tulevia tutkimusaiheita voisivat olla muun muassa ompelimon kannattavuuden tutkiminen tai isompien produktioiden etsiminen yhteistyökumppaneiksi.