Mental träning inom individuella sporter
Lindström, Giia (2012)
Lindström, Giia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511699
Tiivistelmä
Tidigare forskning inom området har visat att mental träning förbättrar prestationsförmågan. Syftet med denna studie var att undersöka faktorer som påverkar effektiviteten av mental träning inom individuella sporter samt faktorer som påverkar flow-känslan inom idrott. Dessa frågeställningar besvarades genom en systematisk litteraturstudie. Litteratursökningen genomfördes på nio olika databaser samt manuellt på fem olika journaler. Denna studie har fokus på undersökningar som är publicerade på 2000-talet. Efter kvalitetsgranskningen inkluderades 15 artiklar till studien. Resultaten i studien indikerar att en stor del av faktorerna som har inverkan på mentala träningens effektivitet är beroende av idrottarens mentala färdigheter. Dessutom har personliga faktorer, såsom erfarenhetsgrad och kunskapen gentemot färdigheten i fråga, och typen av färdighet som övas inverkan på effektiviteten av mental träning. Flow-upplevelsen är beroende av en optimal psykisk och fysisk förberedelse. Osäkerhet, brist på fokus, störande omgivning och en dålig känsla för prestationen förhindrar uppnåendet av flow-tillstånd. En begränsning med denna studie var en stor variation mellan de idrottsgrenarna som undersöktes. För att kunna dra hållbara slutsatser krävs det mer specifik forskning inom området. It is well established in current research that mental training influences the performance positively. The purpose of this study was to focus on factors affecting the effectiveness of mental training in individual sports and the general occurrence of flow in sports. These hypotheses were discussed through a systematic literature review. A computer search was conducted using nine databases, and manual search covered five different journals. This study focuses on research work published in 21st century. After qualitative review, altogether 15 studies were included into the study. The results of this present study suggest that a large proportion of factors influencing the effectiveness of mental training are dependent on the mental skills of the athlete. Furthermore, personal factors, such as experience level, familiarity with the skills, and the type of skill practiced influence the effectiveness of this type of training. The occurrence of flow is reliant on an optimal mental and physical preparation. Such aspects as lack of self-esteem, lack of focus, distracting environment and uncertainty considering the performance prevent the occurrence of flow. A major limitation of this study was the notable variation between the investigated sports activities. In order to draw reliable conclusions, the topic area requires more specific future research.