Engines retrofit plan for straddle carriers : Goal is to achieve better emission classification
Puhakka, Riku (2012)
Puhakka, Riku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511689
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää teoriassa kahden erilaisen konttilukin moottorin jälkiasennus. Tavoitteena oli saavuttaa parempi päästöluokitus. Luokitukset koskevat EU:n määräämiä päästörajoja off-road laitteille ja koneille, joita käytetään yksityisillä alueilla, kuten konttien siirtoon tarvittavat laitteet. Ensimmäinen Stage luokitus implementoitiin vuonna 1999. Stage luokituksissa on viisi eri välivaihetta Stage I,II, III A, III B ja IV, neljäs on viimeinen luokitus ja tulee voimaan vuonna 2014.
Opinnäytetyössä esiteltiin aluksi yritys Cargotec Oyj. Seuraavassa vaiheessa tutkittiin, koska päästörajat ovat implementoitu, millaiset ne ovat nykyään sekä millaiset ovat tulevaisuuden näkymät. Tämän jälkeen perehdyttiin moottorin komponentteihin, joiden avulla voidaan moottorin päästöihin vaikuttaa. Myöhemmässä vaiheessa todettiin millä eri tavoin jälkiasennettuja moottoreita oli parannettu, jotta saavutettiin haluttu päästöluokitus. Teoria osuudessa perehdyttiin myös päästöjen syntymiseen sekä itse päästöihin. Eriteltyinä oli eri päästöjen syntytavat sekä ajankohdat moottorin käydessä. Säädeltyjä päästöjä oli hieman erilaisia, joten myös näihin perehdyttiin.
Viimeisessä osiossa perehdyttiin konttilukkien moottorin jälkiasennukseen sekä toimimiseen ennen voimalaitteiden muuttamista. Lisäksi selvitettiin CE–merkin merkitys sekä moottoreiden hyväksyntä prosessi. Tämän jälkeen tutkittiin itse voimalaitteiden vaihtoa. Millainen prosessi oli ja mitä osia voimalaitteiden vaihdon aikana vaihdettiin. Lopussa tehtiin yhteenveto selvitetyistä asioista.
Opinnäytetyössä esiteltiin aluksi yritys Cargotec Oyj. Seuraavassa vaiheessa tutkittiin, koska päästörajat ovat implementoitu, millaiset ne ovat nykyään sekä millaiset ovat tulevaisuuden näkymät. Tämän jälkeen perehdyttiin moottorin komponentteihin, joiden avulla voidaan moottorin päästöihin vaikuttaa. Myöhemmässä vaiheessa todettiin millä eri tavoin jälkiasennettuja moottoreita oli parannettu, jotta saavutettiin haluttu päästöluokitus. Teoria osuudessa perehdyttiin myös päästöjen syntymiseen sekä itse päästöihin. Eriteltyinä oli eri päästöjen syntytavat sekä ajankohdat moottorin käydessä. Säädeltyjä päästöjä oli hieman erilaisia, joten myös näihin perehdyttiin.
Viimeisessä osiossa perehdyttiin konttilukkien moottorin jälkiasennukseen sekä toimimiseen ennen voimalaitteiden muuttamista. Lisäksi selvitettiin CE–merkin merkitys sekä moottoreiden hyväksyntä prosessi. Tämän jälkeen tutkittiin itse voimalaitteiden vaihtoa. Millainen prosessi oli ja mitä osia voimalaitteiden vaihdon aikana vaihdettiin. Lopussa tehtiin yhteenveto selvitetyistä asioista.