Julkaisutoiminnan markkinointiviestinnän kehittäminen : Case: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Komulainen, Hanna (2012)
Komulainen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) julkaisutoiminnan markkinointiviestinnän ja jakelukanavien nykytila sekä niiden kehittämistarpeet ja -mahdollisuudet. Tehty tutkimus on keskeisessä osassa JAMKin julkaisutoiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen tulokset toimivat tärkeänä ohjenuorana julkaisukoordinaattorin työssä ja resurssien suunnitelmallisessa kohdentamisessa. Toimivamman markkinointiviestinnän ja parempien jakelukanavien avulla julkaisumyyntiä ja julkaisujen levittämistä voidaan edistää toivotusti.
Markkinointiviestinnän ja jakelukanavien nykytilaa ja kehittämistarpeita kartoitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, joka koostui erilaisista haastatteluista sekä empiirisestä vertailevasta havainnoinnista. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla henkilökohtaisesti neljää JAMKin julkaisu-toiminnassa työskennellyttä henkilöä sekä viittä Tähtijulkaisut -markkinointiyhteistyöverkostoon kuuluvien ammattikorkeakoulujen edustajaa. Kustannusalan markkinointiviestintäkäytänteitä selvitettiin vertailemalla kolmen kustantajan markkinointiviestintää internetissä. Lisäksi asiakkaille sopivien markkinointiviestinnän työkalujen sekä jakelukanavien löytämiseksi selvitettiin julkaisumyynnin asiakasnäkökulmaa tekemällä puhelinhaastattelu JAMKin julkaisutoiminnan 7 organisaatioasiakkaalle sekä 47 yksityiselle asiakkaalle.
Tutkimustulosten ja käytetyn teoriapohjan avulla etsittiin JAMKin julkaistutoiminnalle sopivat markkinointiviestinnän työkalut ja jakelukanavat sekä tehtiin ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittä-miseksi. Tutkimustyön aikana esiin nousseiden asioiden pohjalta on jakelukanaviin ja julkaisujen löydettävyyteen jo tehty merkittäviä parannuksia ja verkkokaupan uudistaminen on käynnistetty. Opinnäytetyön tuloksista johdetut kehittämisehdotukset ovat tärkeä julkaisukoordinaattorin työtä ohjaava työkalu ja ne antavat perustellut suunnat markkinointiviestintäresurssien kohdentamiseen. Työssä esitettyjen kehittämiskohtien mukaisesti JAMKin julkaisutoiminnassa hyödynnetään tehok-kaammin JAMKin markkinointi- ja viestintäpalveluja, mitä kautta JAMKin julkaisut integroituvat paremmin myös koko JAMKin markkinointiviestintään. Tutkimuksen tuloksista voidaan katsoa olevan hyötyä kaikille ammattikorkeakouluille niiden julkaisutoiminnan markkinointiviestinnän kehittämisessä.
Markkinointiviestinnän ja jakelukanavien nykytilaa ja kehittämistarpeita kartoitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, joka koostui erilaisista haastatteluista sekä empiirisestä vertailevasta havainnoinnista. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla henkilökohtaisesti neljää JAMKin julkaisu-toiminnassa työskennellyttä henkilöä sekä viittä Tähtijulkaisut -markkinointiyhteistyöverkostoon kuuluvien ammattikorkeakoulujen edustajaa. Kustannusalan markkinointiviestintäkäytänteitä selvitettiin vertailemalla kolmen kustantajan markkinointiviestintää internetissä. Lisäksi asiakkaille sopivien markkinointiviestinnän työkalujen sekä jakelukanavien löytämiseksi selvitettiin julkaisumyynnin asiakasnäkökulmaa tekemällä puhelinhaastattelu JAMKin julkaisutoiminnan 7 organisaatioasiakkaalle sekä 47 yksityiselle asiakkaalle.
Tutkimustulosten ja käytetyn teoriapohjan avulla etsittiin JAMKin julkaistutoiminnalle sopivat markkinointiviestinnän työkalut ja jakelukanavat sekä tehtiin ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittä-miseksi. Tutkimustyön aikana esiin nousseiden asioiden pohjalta on jakelukanaviin ja julkaisujen löydettävyyteen jo tehty merkittäviä parannuksia ja verkkokaupan uudistaminen on käynnistetty. Opinnäytetyön tuloksista johdetut kehittämisehdotukset ovat tärkeä julkaisukoordinaattorin työtä ohjaava työkalu ja ne antavat perustellut suunnat markkinointiviestintäresurssien kohdentamiseen. Työssä esitettyjen kehittämiskohtien mukaisesti JAMKin julkaisutoiminnassa hyödynnetään tehok-kaammin JAMKin markkinointi- ja viestintäpalveluja, mitä kautta JAMKin julkaisut integroituvat paremmin myös koko JAMKin markkinointiviestintään. Tutkimuksen tuloksista voidaan katsoa olevan hyötyä kaikille ammattikorkeakouluille niiden julkaisutoiminnan markkinointiviestinnän kehittämisessä.