Lasten kuvaamana : Ajatuksia perheestä
Kähkönen, Minka (2012)
Kähkönen, Minka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni aiheena on lasten kuvataidekurssilla tekemät teokset omasta perheestä. Ohjasin lastenkuvataidekurssia, jossa toteutin opinnäytetyöhöni liittyen toiminnallisen tutkimuksen, jossa havainnoin lasten työskentelyä ja toteutustapoja. Olen kiinnostunut opinnäytetyössäni siitä miten lapset kuvaavat perheensä ja itsensä perheessä. Halusin hyödyntää aikaisempia opintojani tässä opinnäytetyössä. Teokset olivat esillä
lastenkuvataidekurssin näyttelyssä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Tässä teoreettisessa osassa perehdyn perheen määritelmään lasten näkökulmasta, lasten tekemien kuvien pohjalta. Kuvaan lastenkuvataidekurssin lapsien näkökulmaa heidän perheistään ja heistä perheen osana. Olen perehtynyt lasten tekemiin kuviin.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut opinnäytetyöni toiminnallisena tutkimuksena, joka pohjautuu laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimusmateriaalin sain ohjaamalla lapsille maalaustuokion, jonka aiheena oli heidän oma perhe. Havainnoin lapsien työskentelyä ja kuvien toteutusta.
Keskeiset tutkimustulokset: Lapset olivat innoissaan perhekuvan tekemisestä ja toteuttamistavasta. Lapset kuvasivat itsensä ja perheensä realistisesti kesään sijoittuvassa maisemassa. Lapsista tuntui hienolta tehdä työtä oikeilla taiteilijan välineillä, materiaalit siis vaikuttivat heidän työskentelyynsä innoittavasti. Osaltaan vaikutti myös se, että aihe on lapsille hyvin läheinen ja tärkeä. Havaitsin, kuinka tärkeää lapsen on kuulua perheeseen, olla osana perhettä.
Johtopäätökset: Lapsilla oli alusta asti päämäärä selvillä, jolloin työhön oli helppo tarttua innolla ja aloittaa tekeminen. Heidän työskentely oli intensiivistä, rauhallista ja ihailua herättävää opinnäytetyön tekijän kannalta ja näkökulmasta. Jokainen teos oli tekijänsä näköinen.
lastenkuvataidekurssin näyttelyssä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Tässä teoreettisessa osassa perehdyn perheen määritelmään lasten näkökulmasta, lasten tekemien kuvien pohjalta. Kuvaan lastenkuvataidekurssin lapsien näkökulmaa heidän perheistään ja heistä perheen osana. Olen perehtynyt lasten tekemiin kuviin.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut opinnäytetyöni toiminnallisena tutkimuksena, joka pohjautuu laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimusmateriaalin sain ohjaamalla lapsille maalaustuokion, jonka aiheena oli heidän oma perhe. Havainnoin lapsien työskentelyä ja kuvien toteutusta.
Keskeiset tutkimustulokset: Lapset olivat innoissaan perhekuvan tekemisestä ja toteuttamistavasta. Lapset kuvasivat itsensä ja perheensä realistisesti kesään sijoittuvassa maisemassa. Lapsista tuntui hienolta tehdä työtä oikeilla taiteilijan välineillä, materiaalit siis vaikuttivat heidän työskentelyynsä innoittavasti. Osaltaan vaikutti myös se, että aihe on lapsille hyvin läheinen ja tärkeä. Havaitsin, kuinka tärkeää lapsen on kuulua perheeseen, olla osana perhettä.
Johtopäätökset: Lapsilla oli alusta asti päämäärä selvillä, jolloin työhön oli helppo tarttua innolla ja aloittaa tekeminen. Heidän työskentely oli intensiivistä, rauhallista ja ihailua herättävää opinnäytetyön tekijän kannalta ja näkökulmasta. Jokainen teos oli tekijänsä näköinen.