Sähköisen ohjaustehostimen käyttöönotto Electric RaceAboutissa
Pahlstén, Juuso (2012)
Pahlstén, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511646
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty osana projektityöskentelyä Electric RaceAbout (E-RA) -tiimissä. Työn tarkoituksena on varustaa E-RA-sähköurheiluauto jälkimarkkinoilta löytyvällä ohjaustehostinyksiköllä. Pyrkimyksenä ohjaustehostimen lisäämisellä auton kokoonpanoon on helpottaa auton käsittelyä hitaissa ajonopeuksissa, esimerkiksi parkkipaikoilla, mutta myös tehdä autosta helpompi ja nopeampi käsitellä rata-ajossa.
Työssä esitellään erilaisia vaihtoehtoja ohjaustehostinratkaisuiksi niin perinteisiin poltto-moottorikäyttöisiin ajoneuvoihin kuin sähköautoihinkin. Lisäksi työssä esitellään erilaisten ohjaustehostinvaihtoehtojen perustoimintaperiaatteet. Toimintaperiaatteiden ja E-RAan asennettavalle ohjaustehostimelle asetettujen vaatimusten perusteella tehtiin päätös hankkia jälkimarkkinoilta helposti saatavilla oleva NSK Groupin valmistama EPAS-ohjaustehostinyksikkö.
Hankittua ohjaustehostinyksikköä jouduttiin muokkaamaan E-RAan sopivaksi, jotta sen kiinnitys ja ulottuvuudet saatiin vastaamaan aikaisemman tehostamattoman ohjausmoduulin mittoja. Mekaanisen kiinnityksen ja muokkauksen lisäksi tehostinyksikön sähköinen toiminta ja ohjaus täytyi parametroida E-RAan sopivaksi.
Työn tuloksia päästiin tarkastelemaan kaupunkiajossa jo keväällä 2012, ja etenkin ajaminen parkkipaikalla oli muuttunut työläästä ja raskaasta varsin vaivattomaksi ja miellyttäväksi liikkumiseksi. Vasta kesän 2012 ensimmäiset ratatestit tulevat osoittamaan, onko kierrosaikoihin ja auton käsiteltävyyteen rata-ajossa tullut parannusta edelliskerrasta.
Työssä esitellään erilaisia vaihtoehtoja ohjaustehostinratkaisuiksi niin perinteisiin poltto-moottorikäyttöisiin ajoneuvoihin kuin sähköautoihinkin. Lisäksi työssä esitellään erilaisten ohjaustehostinvaihtoehtojen perustoimintaperiaatteet. Toimintaperiaatteiden ja E-RAan asennettavalle ohjaustehostimelle asetettujen vaatimusten perusteella tehtiin päätös hankkia jälkimarkkinoilta helposti saatavilla oleva NSK Groupin valmistama EPAS-ohjaustehostinyksikkö.
Hankittua ohjaustehostinyksikköä jouduttiin muokkaamaan E-RAan sopivaksi, jotta sen kiinnitys ja ulottuvuudet saatiin vastaamaan aikaisemman tehostamattoman ohjausmoduulin mittoja. Mekaanisen kiinnityksen ja muokkauksen lisäksi tehostinyksikön sähköinen toiminta ja ohjaus täytyi parametroida E-RAan sopivaksi.
Työn tuloksia päästiin tarkastelemaan kaupunkiajossa jo keväällä 2012, ja etenkin ajaminen parkkipaikalla oli muuttunut työläästä ja raskaasta varsin vaivattomaksi ja miellyttäväksi liikkumiseksi. Vasta kesän 2012 ensimmäiset ratatestit tulevat osoittamaan, onko kierrosaikoihin ja auton käsiteltävyyteen rata-ajossa tullut parannusta edelliskerrasta.