Lanseerausmarkkinointi Case ACO
Tärkki, Annukka (2012)
Tärkki, Annukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511640
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ACO Natuvive –vartalonhoitotuotelinjan lanseerausta Suomen markkinoille keväällä 2010. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten uuden tuotelinjan lanseeraus on onnistunut ja mitä mieltä apteekkien kosmetiikkatuotevastaavat olivat uudesta tuotesarjasta. Opinnäytetyössä keskitytään lanseerausprosessin kuvaamiseen ja lanseerauksen onnistumisen arvioimiseen. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, mitä toimenpiteitä toivottiin jatkossa maahantuojalta.
Työn teoriaosuus perustuu lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosassa käsitellään lanseerausprosessia, lanseerauksen strategisia päätöksiä, siihen liittyviä riskejä sekä markkinointiviestintää. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää ja uudistaa markkinointiviestintäänsä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja se toteutettiin tarkoitusta varten suunnitellun kyselylomakkeen avulla. Kyselyn kohderyhmä oli apteekkien kosmetiikasta vastaavat henkilöt. Asiantuntijoiden haastattelut suoritettiin henkilökohtaisina. Kysely toteutettiin 15.6.2010 – 10.7.2010. Kaikille kyselyyn vastanneille luvattiin tuotelahja, mikäli antoivat yhteystietonsa kyselyn lopussa. Lahjan saaminen lisäsi vastausten määrää selvästi. Kyselyyn vastasi yhteensä 318 ihmistä. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows –tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lanseeraus onnistui hyvin. Tulosten mukaan yli puolet vastaajista oli tyytyväisiä uuteen tuotteeseen ja sen lanseeraukseen. Tuotteiden mainontaa, näytteitä, lisäkoulutusta, kampanjoita ja esittelypäiviä toivottiin jatkossa lisää.
Työn lopputuloksena esitetyt ehdotukset jatkolanseerauksia ajatellen sekä suositukset mark-kinointiviestinnän edelleen kehittämiseksi pohjautuvat teoriaan ja tutkimustuloksiin.
Työn teoriaosuus perustuu lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosassa käsitellään lanseerausprosessia, lanseerauksen strategisia päätöksiä, siihen liittyviä riskejä sekä markkinointiviestintää. Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää ja uudistaa markkinointiviestintäänsä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja se toteutettiin tarkoitusta varten suunnitellun kyselylomakkeen avulla. Kyselyn kohderyhmä oli apteekkien kosmetiikasta vastaavat henkilöt. Asiantuntijoiden haastattelut suoritettiin henkilökohtaisina. Kysely toteutettiin 15.6.2010 – 10.7.2010. Kaikille kyselyyn vastanneille luvattiin tuotelahja, mikäli antoivat yhteystietonsa kyselyn lopussa. Lahjan saaminen lisäsi vastausten määrää selvästi. Kyselyyn vastasi yhteensä 318 ihmistä. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows –tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lanseeraus onnistui hyvin. Tulosten mukaan yli puolet vastaajista oli tyytyväisiä uuteen tuotteeseen ja sen lanseeraukseen. Tuotteiden mainontaa, näytteitä, lisäkoulutusta, kampanjoita ja esittelypäiviä toivottiin jatkossa lisää.
Työn lopputuloksena esitetyt ehdotukset jatkolanseerauksia ajatellen sekä suositukset mark-kinointiviestinnän edelleen kehittämiseksi pohjautuvat teoriaan ja tutkimustuloksiin.