Hoitohenkilökunnan kokemuksia VIRTU-kanavan käytöstä
Lindvall, Sanni; Luukkonen, Noora; Tamminen, Terhi (2012)
Lindvall, Sanni
Luukkonen, Noora
Tamminen, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Naantalin kaupungin työntekijöiden kokemuksia terveyspalveluiden tuottamisesta VIRTU-kanavan välityksellä. Kanava on Internet-yhteydellä toimiva vuorovaikutteinen televisio. Opinnäytetyö tehtiin osana VIRTU-hanketta, jonka tarkoitus on kehittää VIRTU-kanavan käyttöä ikäihmisten, ammattikorkeakoulujen ja kuntien kanssa. Tavoitteena oli saada haastattelujen avulla sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää VIRTU-kanavan kehittämisessä.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui Naantalin alueelta viisi hoitohenkilökuntaan kuuluvaa VIRTU-kanavaa käyttänyttä henkilöä. Opinnäytetyön tutkimusongelmat muodostettiin aiemman tutkimustiedon ja työn tavoitteiden pohjalta. Ne jaettiin pää- ja alaongelmiksi. Pääongelma oli ”Millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on virtuaalisten terveyspalveluiden tuottamisesta VIRTU-kanavan kautta?” ja alaongelmat ”Mitä hyötyä hoitohenkilökunta kokee VIRTU-kanavasta olevan?” sekä ”Millaisia haasteita VIRTU-kanavan käytössä on tullut vastaan ja millaisia haasteita tulevaisuudessa saattaa ilmetä hoitohenkilökunnan mielestä?”.
Tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat VIRTU-kanavan positiivisena asiana alun turhautumisten ja teknisten ongelmien jälkeen. VIRTU-kanavan hyödyiksi haastateltavat kokivat sen, että kanavan avulla voidaan hyvin järjestää aktiviteettia ikääntyville ihmisille sekä kysyä ja arvioida heidän vointiaan. Lisäksi he kokivat, että tarkistuskäyntejä voidaan suorittaa VIRTU-kanavan välityksellä, jolloin hoitajien aikaa säästyy. Haastateltavien mielestä suurimmat ongelmat koskivat tekniikkaa ja riittämätöntä perehdytystä laitteiden käyttöön. Lisäksi he kokivat haasteena asiakkaiden saamisen seuraamaan lähetyksiä. Tulevaisuuden haasteiksi haastateltavat kokivat VIRTU-kanavan kehittämisen viihdekäytöstä hyötykäyttöön, ohjelmien suunnittelun ja toteutuksen sekä oikeanlaisen tilan löytämisen VIRTU-laitteelle.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui Naantalin alueelta viisi hoitohenkilökuntaan kuuluvaa VIRTU-kanavaa käyttänyttä henkilöä. Opinnäytetyön tutkimusongelmat muodostettiin aiemman tutkimustiedon ja työn tavoitteiden pohjalta. Ne jaettiin pää- ja alaongelmiksi. Pääongelma oli ”Millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on virtuaalisten terveyspalveluiden tuottamisesta VIRTU-kanavan kautta?” ja alaongelmat ”Mitä hyötyä hoitohenkilökunta kokee VIRTU-kanavasta olevan?” sekä ”Millaisia haasteita VIRTU-kanavan käytössä on tullut vastaan ja millaisia haasteita tulevaisuudessa saattaa ilmetä hoitohenkilökunnan mielestä?”.
Tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat VIRTU-kanavan positiivisena asiana alun turhautumisten ja teknisten ongelmien jälkeen. VIRTU-kanavan hyödyiksi haastateltavat kokivat sen, että kanavan avulla voidaan hyvin järjestää aktiviteettia ikääntyville ihmisille sekä kysyä ja arvioida heidän vointiaan. Lisäksi he kokivat, että tarkistuskäyntejä voidaan suorittaa VIRTU-kanavan välityksellä, jolloin hoitajien aikaa säästyy. Haastateltavien mielestä suurimmat ongelmat koskivat tekniikkaa ja riittämätöntä perehdytystä laitteiden käyttöön. Lisäksi he kokivat haasteena asiakkaiden saamisen seuraamaan lähetyksiä. Tulevaisuuden haasteiksi haastateltavat kokivat VIRTU-kanavan kehittämisen viihdekäytöstä hyötykäyttöön, ohjelmien suunnittelun ja toteutuksen sekä oikeanlaisen tilan löytämisen VIRTU-laitteelle.