En handbok till lyckade förhandlingar
Liljeström, Erik (2012)
Liljeström, Erik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511598
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett arbete åt Finland People som är ett finskt personal och rekryteringsföretag. Företaget har en stark position på finska marknaden med ca 100 anställda och 17 verksamhetsställen runt om i landet. Företaget har ingen handbok för de nya arbetstagarna ur försäljningens synvinkel, där det skulle ingå information om hur man skall bete sig i förhandlingssituationer. Företaget rekryterar ständigt nya arbetstagare som är i kundrelationer. Syftet med examensarbetet är att göra en handbok till lyckade förhandlingar, denna är ett verktyg i de dagliga rutinerna för personer som hanterar kundrelationer. Handboken kommer att vara en del av företagets introduktionsguide. Handboken är skriven från inköpsprocessens synvinkel och innehåller inte andra processer. Handboken fokuserar sig på förhandlingar och förhandlingstekniker. Innehållet i handboken baserar sig på inköpsprocessen och förhandlingsteknikens fyra huvudskeden samt författarens egna erfarenheter. Handboken ger läsaren färdigheter att avhandla olika förhandlingssituationer, förstärka positionen i förhandlingar samt att sköta praktiska arrangemang. This thesis is a work for a company called Finnish People, which is a Finnish staffing and recruitment company. The company has a strong position in the Finnish market with approximately 100 employees and 17 offices around the country. The company has no handbook for new employees from the sales point of view, which would include information on how to behave in negotiation situations. The company constantly recruits new employees who are in customer relations. The purpose of this study is to make a manual for successful negotiations, this is a tool in the daily routines of people who handle customer relations. The handbook will be a part of the company's introduction guide. This manual is written from the purchasing process point of view and do not contain other processes. The handbook focuses on negotiations and negotiating techniques. The content of this manual is based on the purchasing process and the four main stages of negotiating technics and the author's own experiences. The handbook provides to the reader, skills to discuss in various negotiation situations, strengthen its position in negotiations and to take care of practical arrangements.