Vokselointi ja kudosten simulointi animaatiotuotannossa
Herva, Antti (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511594
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinäytetyössä tutkitaan modulaarisen vokselointi- ja kudossimulointijärjestelmän kehittämistä animaatiotuotantoja varten. Järjestelmän kehitystarve syntyi Adel Abidinin “Twins”-animaatiotoimeksiannon yhteydessä. Animaatiossa kaksi sikiötä taistelee elintilasta äitinsä kohdussa verisin lopputuloksin. Toimin tuotannon toteuttaneessa Fake Graphics Oy:ssä teknisenä johtajana projektin yhteydessä.
Muuttuvat vuorovaikutussuhteet, topologiamuutokset ja tilavuuskuvantaminen ovat edelleen haasteellisia nykyisillä monikulmioverkkoihin ja staattisiin hierarkioihin perustuvilla kaupallisilla kolmiulotteisen animaation tuotanto-ohjelmilla. Näin ollen oli perusteltua laajentaa kehitystyö kohden uudelleenkäytettävää järjestelmää, joka helpottaisi tuotantotyötä myös tulevissa samankaltaisissa tuotannoissa.
Opinnäytetyössä esitellään järjestelmän kehitystyö ja perustellaan tehdyt valinnat. Järjestelmä on toteutettu visuaalisella ohjelmoinnilla teknisin, taloudellisin ja tuotannollisin perusteluin valitussa Autodesk Softimage-ohjelmiston Interactive Creative Environmentissa (ICE). Koska Fake Graphicsin tuotantolinjan painopiste on hiljattain siirretty Softimage-ohjelmistolle, oli ICE soveltaminen luonteva vaihtoehto.. Järjestelmä on silti refaktoroitavissa eri ohjelmistoille tai jatkokehittämällä omana ohjelmanaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkituista vaihtoehtoisista totetustavoista kokonaisvaltaisesti pistepilviin perustuva järjestelmä tarjosi parhaan uudelleenkäytettävyyden ja käyttäjäystävällisyyden suhteessa hybridiin monikulmioverkkoja ja pistepilviä yhdistelevään järjestelmään. Järjestelmälle ilmeni myös monia optimointi- ja jatkokehittämismahdollisuuksia.
Muuttuvat vuorovaikutussuhteet, topologiamuutokset ja tilavuuskuvantaminen ovat edelleen haasteellisia nykyisillä monikulmioverkkoihin ja staattisiin hierarkioihin perustuvilla kaupallisilla kolmiulotteisen animaation tuotanto-ohjelmilla. Näin ollen oli perusteltua laajentaa kehitystyö kohden uudelleenkäytettävää järjestelmää, joka helpottaisi tuotantotyötä myös tulevissa samankaltaisissa tuotannoissa.
Opinnäytetyössä esitellään järjestelmän kehitystyö ja perustellaan tehdyt valinnat. Järjestelmä on toteutettu visuaalisella ohjelmoinnilla teknisin, taloudellisin ja tuotannollisin perusteluin valitussa Autodesk Softimage-ohjelmiston Interactive Creative Environmentissa (ICE). Koska Fake Graphicsin tuotantolinjan painopiste on hiljattain siirretty Softimage-ohjelmistolle, oli ICE soveltaminen luonteva vaihtoehto.. Järjestelmä on silti refaktoroitavissa eri ohjelmistoille tai jatkokehittämällä omana ohjelmanaan.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkituista vaihtoehtoisista totetustavoista kokonaisvaltaisesti pistepilviin perustuva järjestelmä tarjosi parhaan uudelleenkäytettävyyden ja käyttäjäystävällisyyden suhteessa hybridiin monikulmioverkkoja ja pistepilviä yhdistelevään järjestelmään. Järjestelmälle ilmeni myös monia optimointi- ja jatkokehittämismahdollisuuksia.