Tutkimus Kantasäästöpankin asiakkaiden tietoisuudesta ja kiinnostuneisuudesta pankin notariaattipalveluista
Kaipainen, Salla (2012)
Kaipainen, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kantasäästöpankki Oy:n asiakkaiden tietoja ja kiinnostuneisuutta pankin oikeudellisista palveluista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osa asiakkaista tuntee pankin oikeudellisten palvelujen sisällön, ja mitkä näistä palveluista ovat heidän mielestään kiinnostavimpia. Erityisenä kohderyhmänä tutkimuksessa olivat noin yli kuusikymmentävuotiaat asiakkaat, koska heille aihe on yleisesti ajankohtaisempi kuin nuoremmille asiakkaille. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka moni on käyttänyt joskus jotakin oikeudellista palvelua, minkä toimeksiantajan kautta sitä on käytetty, ja mitä oikeudellisia palveluja on käytetty eniten. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiallisesti kvantitatiivisena tutkimuksena, ja pääasiallinen tutkimusaineisto saatiin lähettämällä kirjekysely niille Kantasäästöpankin asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia ja joiden varallisuus pankissa on yli 30 000 euroa. Kyselyn ajankohta sijoittui helmikuuhun 2012.
Kyselytutkimukseen vastanneista asiakkaista 79 prosenttia tiesi Kantasäästöpankin tarjoavan oikeudellisia palveluja, mutta 50 prosenttia kertoi, ettei tunne niiden sisältöä kovin hyvin. Yli puolet eli 63 prosenttia oli käyttänyt jotakin oikeudellista palvelua ja suosituimmat käytetyt palvelut olivat perunkirjoitus sekä kiinteistön kauppa. Tutkimus osoitti, että vastaajia eniten kiinnostava notariaattipalvelu oli perintöverosuunnittelu ja vähiten kiinnostava oli avioeron yhteydessä tehtävä ositus.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että valtaosa Kantasäästöpankin asiakkaista tietää, että pankki tarjoaa oikeudellisia palveluita, mutta suurin osa asiakkaista ei tunne palveluvalikoimaa kovin hyvin. Notariaattipalveluista ollaan kuitenkin hyvin kiinnostuneita ja halukkaita tietämään lisää. Tämä tutkimus osoitti, että segmentoiduista asiakkaista valtaosan mielestä oikeudelliset palvelut ovat pankin tarjoamana joko hyvin tarpeellisia tai melko tarpeellisia. Tämä opinnäytetyön tulokset kertoivat myös sen positiivisen asian, että Kantasäästöpankin asiakkaat ovat eniten käyttäneet oikeudellisia palveluja juuri oman pankkinsa kautta ja ovat olleet myös tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Kyselytutkimukseen vastanneista asiakkaista 79 prosenttia tiesi Kantasäästöpankin tarjoavan oikeudellisia palveluja, mutta 50 prosenttia kertoi, ettei tunne niiden sisältöä kovin hyvin. Yli puolet eli 63 prosenttia oli käyttänyt jotakin oikeudellista palvelua ja suosituimmat käytetyt palvelut olivat perunkirjoitus sekä kiinteistön kauppa. Tutkimus osoitti, että vastaajia eniten kiinnostava notariaattipalvelu oli perintöverosuunnittelu ja vähiten kiinnostava oli avioeron yhteydessä tehtävä ositus.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että valtaosa Kantasäästöpankin asiakkaista tietää, että pankki tarjoaa oikeudellisia palveluita, mutta suurin osa asiakkaista ei tunne palveluvalikoimaa kovin hyvin. Notariaattipalveluista ollaan kuitenkin hyvin kiinnostuneita ja halukkaita tietämään lisää. Tämä tutkimus osoitti, että segmentoiduista asiakkaista valtaosan mielestä oikeudelliset palvelut ovat pankin tarjoamana joko hyvin tarpeellisia tai melko tarpeellisia. Tämä opinnäytetyön tulokset kertoivat myös sen positiivisen asian, että Kantasäästöpankin asiakkaat ovat eniten käyttäneet oikeudellisia palveluja juuri oman pankkinsa kautta ja ovat olleet myös tyytyväisiä saamaansa palveluun.