Kokonaisarkkitehtuuri ruokapalvelun toiminnan ja tietojärjestelmien apuvälineenä
Huisman, Merja (2012)
Huisman, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida kokonaisarkkitehtuurimenetelmää Ruokapalvelun liikelaitos Caterinassa. Caterinan toimintaympäristöön tulevat vaikuttamaan mm. Keski-Suomen sairaanhoitopiiris-sä tehty päätös uuden sairaalan suunnittelusta ja potilaiden mahdollisuus valita hoitopaikkansa. Osana uutta sairaalaa mahdollisesti toteutuva potilashotelli vaikuttaa ainakin ruokapalveluiden tarjoilupistei-den lukumäärään. Hoitopaikkavalinnoissa myös oheispalveluilla, kuten ruokapalvelulla, uskotaan ole-van oma roolinsa. Toimintaympäristön muutokset kasvavien tuottavuus- ja vaikuttavuusvaatimusten ohella aiheuttavat sen, että myös ruokapalvelun toimintaa ja sitä tukevia tietojärjestelmiä on kehitettävä.
Uuden sairaalan tieto- ja viestintätekniikkapalveluiden kehittämisessä on päätetty käyttää kokonaisarkki-tehtuurilähestymistapaa, jossa kuvataan, kuinka organisaation toimintaprosessit, tiedot, tietojärjestelmät ja teknologiat toimivat kokonaisuutena. Opinnäytetyöhön liittyvä kehittämistehtävä oli kuvata Caterinan prosessit ja niiden tarvitsemat tiedot sairaanhoitopiirissä valituilla lähestymis- ja kuvaustavoilla.
Kehittämistyössä ruokapalvelun ja kokonaisarkkitehtuurin sisältöosaajien yhteisissä työpajoissa tunnistettiin ja kuvattiin Caterinan prosessit keskeisine tietoineen. Kehittämistyössä kirjattiin tämän ohella nykyprosessien ongelmakohtia kehittämisideoineen sekä tuotettiin kuvaus ruokapalvelun tietojärjestelmistä. Kehittämistyön tuotosten perusteella on mahdollista jatkaa uusien toimintatapojen ja uuden toiminnanohjausjärjestelmän määrittelyä. Ilman kokonaisarkkitehtuurin ”yhteistä kieltä” ruokapalvelun toi-minnan ja tietojärjestelmäpalveluiden sisältöosaajien olisi ollut paljon vaikeampi toimia yhteistyössä toisiaan ymmärtäen.
Opinnäytetyö ja sen yhteydessä toteutettu kehittämistyö osoittivat kokonaisarkkitehtuurilähestymistavan käyttökelpoisuuden toiminnan ja sitä tukevien tietojärjestelmien suunnittelussa. Ruokapalvelun liikelaitos Caterinassa toteutettu pilotti vahvistaa uskoa siihen, että myös muussa sairaanhoitopiirin toiminnassa on mahdollista päästä vastaaviin tuloksiin.
Uuden sairaalan tieto- ja viestintätekniikkapalveluiden kehittämisessä on päätetty käyttää kokonaisarkki-tehtuurilähestymistapaa, jossa kuvataan, kuinka organisaation toimintaprosessit, tiedot, tietojärjestelmät ja teknologiat toimivat kokonaisuutena. Opinnäytetyöhön liittyvä kehittämistehtävä oli kuvata Caterinan prosessit ja niiden tarvitsemat tiedot sairaanhoitopiirissä valituilla lähestymis- ja kuvaustavoilla.
Kehittämistyössä ruokapalvelun ja kokonaisarkkitehtuurin sisältöosaajien yhteisissä työpajoissa tunnistettiin ja kuvattiin Caterinan prosessit keskeisine tietoineen. Kehittämistyössä kirjattiin tämän ohella nykyprosessien ongelmakohtia kehittämisideoineen sekä tuotettiin kuvaus ruokapalvelun tietojärjestelmistä. Kehittämistyön tuotosten perusteella on mahdollista jatkaa uusien toimintatapojen ja uuden toiminnanohjausjärjestelmän määrittelyä. Ilman kokonaisarkkitehtuurin ”yhteistä kieltä” ruokapalvelun toi-minnan ja tietojärjestelmäpalveluiden sisältöosaajien olisi ollut paljon vaikeampi toimia yhteistyössä toisiaan ymmärtäen.
Opinnäytetyö ja sen yhteydessä toteutettu kehittämistyö osoittivat kokonaisarkkitehtuurilähestymistavan käyttökelpoisuuden toiminnan ja sitä tukevien tietojärjestelmien suunnittelussa. Ruokapalvelun liikelaitos Caterinassa toteutettu pilotti vahvistaa uskoa siihen, että myös muussa sairaanhoitopiirin toiminnassa on mahdollista päästä vastaaviin tuloksiin.