Pirkkalehden pääjuttu – lukijoiden mielipiteitä ja toiveita
Holmberg, Pulmu (2012)
Holmberg, Pulmu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on lukijatutkimus Pirkka-lehden pääjutuista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka lukijat kokevat Pirkan pääjutun ja millaisia muutostoiveita heillä on. Tutkimus pyrki selvittämään myös sen, kokevatko lukijat asiakaslehdille ominaisen piirteen, yrityksen näkymisen artikkeleissa, häiritsevänä. Pirkka on vuonna 1933 perustettu K-ryhmän asiakaslehti. Se on levikiltään Suomen suurin kanta-asiakaslehti. Kesko Oyj on ulkoistanut Pirkan toimittamisen Markkinointiviestintä Dialogi Oy:lle. Lehden jokaisessa numerossa on kahden aukeaman mittainen pääjuttu. Aihe-skaala pääjutuissa on varsin laaja, mutta yleensä artikkelit liittyvät aina jollain tavoin K-ryhmän toimintaan. Tutkimus toteutettiin lukijakyselyllä, joka julkaistiin 22.11.–1.12.2011 Pirkan verkkosivuilla (Pirkka.fi). Tutkimus oli auki kahdeksan päivää, ja vastauksia saapui yhteensä 322 kappaletta. Tutkimuksessa arvioitiin vuonna 2011 ilmestyneitä pääjuttuja. Suurin osa kysymyksistä oli suljettuja valmiiksi annettuine vastausvaihtoehtoineen. Mukana oli kuitenkin myös kysymyksiä, joissa vastauksen perusteleminen oli mahdollista, sekä yksi täysin avoin kysymys.
Tutkimustulokset osoittavat, että lukijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä pääjuttuihin. Pääjutut saivat yleisarvosanaksi 3,6 asteikolla 1-5. Eniten kehittämisen varaa on pääjuttujen aiheissa: lukijat kaipaavat monipuolisuutta juttujen aiheisiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että lukijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä pääjuttuihin. Pääjutut saivat yleisarvosanaksi 3,6 asteikolla 1-5. Eniten kehittämisen varaa on pääjuttujen aiheissa: lukijat kaipaavat monipuolisuutta juttujen aiheisiin.