Kehityskeskustelukäytännön nykytila alaisten näkökulmasta pankkikonttorissa
Järvelä, Sari (2012)
Järvelä, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411444
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat tärkein henkilöstön työsuorituksen johtamisessa käytettävä väline. Niiden avulla organisaation visio yhdistetään yksilön päivittäiseen työsuoritukseen. Kehityskeskustelujen tavoitteena on arvioida, suunnitella ja kehittää yksilön suoritusta. Jotta kehityskeskusteluilla saavutetaan niiden mahdollistamat hyödyt, täytyy alaisten ymmärtää keskusteluiden tarkoitus ja motivoitua niitä varten.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nordean Helsingin alueella sijaitsevan konttorin alaisten näkemyksiä nykyisestä kehityskeskustelukäytännöstä ja sen toimivuudesta. Tutkimus rajattiin koskemaan vain yhtä konttoria, jotta empiirinen aineisto saatiin kerättyä samassa ympäristössä työskenteleviltä alaisilta.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla oli mahdollista syvällisesti selvittää, mitä alaiset ovat mieltä nykyisestä kehityskeskustelukäytännöstä. Tutkimusai-neisto kerättiin teemahaastattelumenetelmän avulla yksilöhaastatteluina. Haastattelut pidettiin huhtikuun 2012 aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimuksessa käsitellyn kirjallisuuden pohjalta. Viitekehys koostuu siitä, mitkä asiat vaikuttavat onnistuneen kehityskeskustelun syntymiseen ja mitä ongelmia kehityskeskusteluihin liittyy. Onnistunut kehityskeskustelu koostuu viitekehyksessä keskustelun tarkoituksen ymmärtämisestä, valmistautumisesta, ilmapiiristä ja vuorovaikutuksesta, keskustelun sisällöstä sekä jatkotoimenpiteistä ja seurannasta.
Kehityskeskustelujen nykytilaa voi tässä tutkimuksessa kerättyjen haastattelujen perusteella pitää hyvänä. Kehityskeskustelujen sisältö koettiin laadukkaaksi ja ainoaksi todelliseksi kehityskohteeksi nousi kehityskeskustelussa tehtyjen tavoitteiden seuranta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nordean Helsingin alueella sijaitsevan konttorin alaisten näkemyksiä nykyisestä kehityskeskustelukäytännöstä ja sen toimivuudesta. Tutkimus rajattiin koskemaan vain yhtä konttoria, jotta empiirinen aineisto saatiin kerättyä samassa ympäristössä työskenteleviltä alaisilta.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla oli mahdollista syvällisesti selvittää, mitä alaiset ovat mieltä nykyisestä kehityskeskustelukäytännöstä. Tutkimusai-neisto kerättiin teemahaastattelumenetelmän avulla yksilöhaastatteluina. Haastattelut pidettiin huhtikuun 2012 aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimuksessa käsitellyn kirjallisuuden pohjalta. Viitekehys koostuu siitä, mitkä asiat vaikuttavat onnistuneen kehityskeskustelun syntymiseen ja mitä ongelmia kehityskeskusteluihin liittyy. Onnistunut kehityskeskustelu koostuu viitekehyksessä keskustelun tarkoituksen ymmärtämisestä, valmistautumisesta, ilmapiiristä ja vuorovaikutuksesta, keskustelun sisällöstä sekä jatkotoimenpiteistä ja seurannasta.
Kehityskeskustelujen nykytilaa voi tässä tutkimuksessa kerättyjen haastattelujen perusteella pitää hyvänä. Kehityskeskustelujen sisältö koettiin laadukkaaksi ja ainoaksi todelliseksi kehityskohteeksi nousi kehityskeskustelussa tehtyjen tavoitteiden seuranta.