Koko kylän yhteinen olohuone : Murron koulun pihan kunnostussuunnitelma
Järvenpää, Johanna (2012)
Järvenpää, Johanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411415
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimiva Tyrnävän kunta on muuttovoittoinen maalaiskunta, jonka alle 15- vuotiaiden osuus on suurempi kuin Oulun seudulla keskimäärin. Murto on kunnan voimakkaimmin kasvava kylä, ja kunnan asukasluvun kasvun vuoksi Murron koulua onkin viime vuosien aikana laajennettu useaan otteeseen. Tilat ovat käyneet jälleen ahtaiksi, ja keväällä 2012 aloitettu laajennus tuokin koululle sen kipeästi tarvitsemaa lisätilaa. Laajennuksen arvioitu valmistumisajankohta on syys- lokakuussa 2012. Laajennuksen yhteydessä on tullut ajankohtaiseksi kunnostaa myös koulun piha-alue viihtyisäksi, turvalliseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi sen eri käyttäjäryhmille.
Opinnäytetyön aiheena on Murron koulun pihan osallistava kunnostussuunnitelma. Työn tavoitteena on ottaa huomioon myös koulun pihan mahdollisuudet toimia alueen lähiliikuntapaikkana ja kylän yhteisenä kokoontumispaikkana, kyläläisten olohuoneena. Eri käyttäjäryhmien toiveiden huomioimisen lisäksi tavoitteena on ottaa huomioon myös koulun laajennuksen vaikutus pihan eri toimintoihin ja mahdolliset tulevaisuudessa tehtävät uudet laajennukset.
Opinnäytetyön menetelminä on käytetty osallistavaa suunnittelua ja maastokäyntejä. Osallistaminen toteutettiin haastatteluina ja oppilaskyselynä. Aineistona on käytetty osallistamistulosten lisäksi kirjallisuutta ja internetlähteitä liittyen mm. lasten ympäristöön, koulupihojen suunnitteluun ja lähiliikuntapaikkoihin sekä lasten ja nuorten liikuntaan.
Työn tuloksena syntyi koulun pihan tarkennettu yleissuunnitelma, johon sisältyvät suunnitelmaselostus havainnekuvineen ja alustava kustannusarvio.
Opinnäytetyön aiheena on Murron koulun pihan osallistava kunnostussuunnitelma. Työn tavoitteena on ottaa huomioon myös koulun pihan mahdollisuudet toimia alueen lähiliikuntapaikkana ja kylän yhteisenä kokoontumispaikkana, kyläläisten olohuoneena. Eri käyttäjäryhmien toiveiden huomioimisen lisäksi tavoitteena on ottaa huomioon myös koulun laajennuksen vaikutus pihan eri toimintoihin ja mahdolliset tulevaisuudessa tehtävät uudet laajennukset.
Opinnäytetyön menetelminä on käytetty osallistavaa suunnittelua ja maastokäyntejä. Osallistaminen toteutettiin haastatteluina ja oppilaskyselynä. Aineistona on käytetty osallistamistulosten lisäksi kirjallisuutta ja internetlähteitä liittyen mm. lasten ympäristöön, koulupihojen suunnitteluun ja lähiliikuntapaikkoihin sekä lasten ja nuorten liikuntaan.
Työn tuloksena syntyi koulun pihan tarkennettu yleissuunnitelma, johon sisältyvät suunnitelmaselostus havainnekuvineen ja alustava kustannusarvio.