Opintojakson A0167 opetuksen kehittäminen
Aaltonen, Anssi (2012)
Aaltonen, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää A0167 (Yrityksen suorituskyvyn johtaminen)- opintojaksoa. Tarkemmin kehitystavoitteet liittyvät opintojaksolla olevaan toiminnanohjaus-järjestelmäosioon, joka käsittää seuraavia osa-alueita: Sähköinen taloushallinto, käsiteportfolio ja Microsoft Dynamics Nav. Tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia, siitä miten opintojaksosta saataisiin mielenkiintoisempi ja opiskelijalle hyödyllisempi opintojakso.
Opintojakson A0167 Yrityksen suorituskyvyn johtaminen, edeltävänä opintojaksona on A0165 Yrityksen liiketoiminta ja liiketoimintaympäristö. A0167 on kymmenen opintopisteen arvoinen opintojakso, joka on pilkottu neljään arvioitavaan osaan. Käsitetentti on kahden opintopisteen arvoinen, yrityspeli on kolmen opintopisteen arvoinen, sähköinen taloushallinto, käsite-portfolio ja NAV-ERP -osio on kolmen opintopisteen arvoinen ja BSC -case ja tulosten esittely on kahden opintopisteen arvoinen. Opetus opintojaksolla tapahtuu Laureassa yleisesti käytös-sä olevan Learning by Developing oppimismallin (LbD) mukaisesti.
Työssä selvitettiin opiskelijoiden oppimiskokemuksia kyselytutkimuksella. Tavoitteena oli selvittää opintojakson A0167 (Yrityksen suorituskyvyn johtaminen) toiminnanohjausosion hyvät käytännöt ja ongelmakohdat sekä esittää opintojakson sisällön ja toteutuksen kehitysehdotuksia. Tutkimus vahvisti oman opiskeluni antamaa ja muiden kanssa käymieni keskustelujen vahvistamaa mielikuvaa opintojakson toimivuudesta ja kehityskohteista.
Toiminnanohjausjärjestelmät ovat opiskelijoille entuudestaan melko tuntematonta aluetta. Kuitenkin opintojakson jälkeen opiskelijoille on muodostunut melko hyvä kuva siitä mitä toiminnanohjausjärjestelmät ovat ja mihin niitä käytetään. Tutkimus osoitti opintojakson olevan tarpeellinen osa opiskelijan tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opintoja, sillä tällä hetkellä työelämässä riittää kysyntää ihmisille, jotka hallitsevat toiminnanohjausjärjestelmiä.
Kyselyn perusteella opintojakson toiminnanohjausosiossa voisi olla eri rooleissa toimimista sekä enemmän aikaa toiminnanohjauskäsitteiden avaamiselle. Hyvänä oppimisvälineenä toimivaa tehtävämonistenippua tulisi kehittää sitten, että siinä ohjattaisiin mitä juuri sillä hetkellä ollaan tekemässä ja miksi näin tehdään.
Opintojakson A0167 Yrityksen suorituskyvyn johtaminen, edeltävänä opintojaksona on A0165 Yrityksen liiketoiminta ja liiketoimintaympäristö. A0167 on kymmenen opintopisteen arvoinen opintojakso, joka on pilkottu neljään arvioitavaan osaan. Käsitetentti on kahden opintopisteen arvoinen, yrityspeli on kolmen opintopisteen arvoinen, sähköinen taloushallinto, käsite-portfolio ja NAV-ERP -osio on kolmen opintopisteen arvoinen ja BSC -case ja tulosten esittely on kahden opintopisteen arvoinen. Opetus opintojaksolla tapahtuu Laureassa yleisesti käytös-sä olevan Learning by Developing oppimismallin (LbD) mukaisesti.
Työssä selvitettiin opiskelijoiden oppimiskokemuksia kyselytutkimuksella. Tavoitteena oli selvittää opintojakson A0167 (Yrityksen suorituskyvyn johtaminen) toiminnanohjausosion hyvät käytännöt ja ongelmakohdat sekä esittää opintojakson sisällön ja toteutuksen kehitysehdotuksia. Tutkimus vahvisti oman opiskeluni antamaa ja muiden kanssa käymieni keskustelujen vahvistamaa mielikuvaa opintojakson toimivuudesta ja kehityskohteista.
Toiminnanohjausjärjestelmät ovat opiskelijoille entuudestaan melko tuntematonta aluetta. Kuitenkin opintojakson jälkeen opiskelijoille on muodostunut melko hyvä kuva siitä mitä toiminnanohjausjärjestelmät ovat ja mihin niitä käytetään. Tutkimus osoitti opintojakson olevan tarpeellinen osa opiskelijan tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opintoja, sillä tällä hetkellä työelämässä riittää kysyntää ihmisille, jotka hallitsevat toiminnanohjausjärjestelmiä.
Kyselyn perusteella opintojakson toiminnanohjausosiossa voisi olla eri rooleissa toimimista sekä enemmän aikaa toiminnanohjauskäsitteiden avaamiselle. Hyvänä oppimisvälineenä toimivaa tehtävämonistenippua tulisi kehittää sitten, että siinä ohjattaisiin mitä juuri sillä hetkellä ollaan tekemässä ja miksi näin tehdään.