Aistien hankkeen hallinnointi - prosessit ja opiskelijatoiminta
Heinonen, Sanna (2012)
Lataukset:
Heinonen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311379
Tiivistelmä
Aistien - avoimia oppimisympäristöjä kehittämässä -hanke on kaksi ja puolivuotinen, Laurea-ammattikorkeakoulun hallinnoima kansallinen hanke, jossa kehitetään moniaistisuutta hyödyntävää pedagogista mallia pilotoimalla moniaistisia tiloja. Hankkeessa rakennetaan paikallisia ja valtakunnallisia verkostoja, joilla mahdollistetaan yhteisöllinen oppiminen sekä tiedon tuottaminen ja lisääminen. Hankkeen viimeisessä vaiheessa mallinnetaan prosessi sekä tuotetaan Internetiin elämysmateriaalia, joka mahdollistaa idean leviämisen.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi todellisesta tarpeesta kehittää hankkeen hallinnointia, johon hankkeen johdolla ei ollut resursseja. Laureassa hanketta hallinnoivat vain osa-aikainen projektipäällikkö ja kokoaikainen projektikoordinaattori, joten hallinnon työntekijöitä ei ollut riittävästi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui hankehallinnoinnista, verkostojohtamisesta, Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämästä Learning by Developing – toimintamallista sekä Euroopan sosiaalirahastoon liittyvästä teoriasta. Hankehallinnoinnissa keskityttiin erityisesti prosesseihin ja aikataulun laatimiseen. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin laadullista tutkimusta, aktivoivaa osallistuvaa havainnointia, teemahaastattelua ja avoimia haastatteluja. Havainnoinnin kohteina olivat Aistien-hankkeen tiedostot, toimijat sekä toimintatavat. Haastattelut tehtiin projektipäällikölle ja harjoittelijalle sekä kolmelle Laurean työntekijälle, jotka vaikuttavat hankkeen toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteeseen, Aistien-hankkeen hallinnoinnin kehittämiseen, päästiin luomalla hankkeelle prosessikaavio sekä malli opiskelijatoiminnan yhdistämisestä hankkeeseen. Prosessikaavio sekä aikatauluttaa hankkeen tehtäviä että tarkentaa toimijoiden tehtävänkuvaa. Opiskelijatoiminnan mallilla pystytään varmistamaan Learning by Developing -toimintamallin toteutuminen hankkeeseen kuuluvassa opiskelijatoiminnassa.
Opinnäytetyössä onnistuttiin aktivoivan osallistuvan havainnoinnin toteuttamisessa. Prosessikaavio ja opiskelijatoiminnan malli saavat ajan myötä muutoksia aikaan hankkeessa. Työn aiheen sekä hankkeen tavoitteiden ja toimintojen sisäistäminen vaati oman aikansa ennen kuin lopullisen tuotoksen rakentamista pystyttiin aloittamaan. Teorialla ja havainnoilla oli suuri merkitys lopputuotoksissa. Prosessikaaviota voivat käyttää mallina myös hankkeessa työskentelevät osatoimijat ja opiskelijatoiminnan mallia voidaan käyttää myös Laurean muissa hankkeissa ideoitaessa, kuinka opiskelijatoiminta voidaan yhdistää hankkeisiin.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi todellisesta tarpeesta kehittää hankkeen hallinnointia, johon hankkeen johdolla ei ollut resursseja. Laureassa hanketta hallinnoivat vain osa-aikainen projektipäällikkö ja kokoaikainen projektikoordinaattori, joten hallinnon työntekijöitä ei ollut riittävästi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui hankehallinnoinnista, verkostojohtamisesta, Laurea-ammattikorkeakoulun kehittämästä Learning by Developing – toimintamallista sekä Euroopan sosiaalirahastoon liittyvästä teoriasta. Hankehallinnoinnissa keskityttiin erityisesti prosesseihin ja aikataulun laatimiseen. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin laadullista tutkimusta, aktivoivaa osallistuvaa havainnointia, teemahaastattelua ja avoimia haastatteluja. Havainnoinnin kohteina olivat Aistien-hankkeen tiedostot, toimijat sekä toimintatavat. Haastattelut tehtiin projektipäällikölle ja harjoittelijalle sekä kolmelle Laurean työntekijälle, jotka vaikuttavat hankkeen toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteeseen, Aistien-hankkeen hallinnoinnin kehittämiseen, päästiin luomalla hankkeelle prosessikaavio sekä malli opiskelijatoiminnan yhdistämisestä hankkeeseen. Prosessikaavio sekä aikatauluttaa hankkeen tehtäviä että tarkentaa toimijoiden tehtävänkuvaa. Opiskelijatoiminnan mallilla pystytään varmistamaan Learning by Developing -toimintamallin toteutuminen hankkeeseen kuuluvassa opiskelijatoiminnassa.
Opinnäytetyössä onnistuttiin aktivoivan osallistuvan havainnoinnin toteuttamisessa. Prosessikaavio ja opiskelijatoiminnan malli saavat ajan myötä muutoksia aikaan hankkeessa. Työn aiheen sekä hankkeen tavoitteiden ja toimintojen sisäistäminen vaati oman aikansa ennen kuin lopullisen tuotoksen rakentamista pystyttiin aloittamaan. Teorialla ja havainnoilla oli suuri merkitys lopputuotoksissa. Prosessikaaviota voivat käyttää mallina myös hankkeessa työskentelevät osatoimijat ja opiskelijatoiminnan mallia voidaan käyttää myös Laurean muissa hankkeissa ideoitaessa, kuinka opiskelijatoiminta voidaan yhdistää hankkeisiin.