Lapsen arvostava kohtaaminen sijaishuollossa
Tuominen, Anita (2012)
Tuominen, Anita
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311362
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Tekijä(t): Anita Tuominen
Opinnäytetyön nimi: Lapsen arvostava kohtaaminen sijaishuollossa
Sivuja (+liitteitä): 81 (4)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lapsen arvostavaa kohtaamista sijaishuollossa, lapsen yksilöllisessä hoidossa ja kasvatuksessa,sekä yhteiskunnallisessa toiminnassa. Selvitin sosiaali- ja perhekodin työntekijöiden käsityksiä siitä, mitä arvostava kohtaaminen on sijaishuollossa ja sijaishuoltopaikassa ja miten lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan kehittää ja siihen vaikuttaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosiossa kävin läpi lapsen toimintaympäristöä ja tarpeita sijaishuollossa, sekä työntekijän ja lapsen kohtaamista sijoitusprosessissa ja vuorovaikutustilanteissa lapsen arvostavan kohtaamisen kannalta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön menetelminä toteutin tapaustutkimusta ja kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyön empiirinen aineisto hankittiin edeltä käsin valittuihin teemoihin avointa kyselylomaketta käyttäen kahdelta sosiaalityöntekijältä ja yhdeltä perhekodin työntekijältä. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön tulosten mukaan lapsen kohtaamistilanteissa esille nousivat lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen erityispiirteineen, kohtaamisilmapiirin kannustavuus ja tilan antaminen lapselle. Tuloksissa korostuivat työntekijän taitavuus ja ammatillisuus lapsen edun arvioinnissa ja vuorovaikutuksen merkitys, erityisesti ensikontaktissa. Työntekijän arvot, asenteet ja tunteet välittyvät suoraan lapseen. Empatiakyky ja tunneherkkyys mahdollistavat kyvyn ja taidon lukea tilanteita ja eleitä. Vaikeuttavia tekijöitä olivat tiedon kulkeminen, työnjaon selkiytymättömyys, sopimuksissa kiinnipysyminen, koulutuksen riittämättömyys, rahan merkitys ja epävarmuus tulevaisuudesta. Lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan lisätä ja kehittää dokumentoinnin avulla, käyttämällä apuna työmenetelmiä ja ottamalla lapsi itse keskiöön, mahdollistamalla voimavaroja, etsimällä myönteisiä kokemuksia, parantamalla ja resursoimalla laatuun vaikuttavia työyhteisön toimintamalleja.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen, kannustaminen ja tilan antaminen, työntekijän taitavuus, vuorovaikutustaidot, arvot ja tunneherkkyys mahdollistavat lapsen arvostavan kohtaamisen. Lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan lisätä ottamalla lapsi itse keskiöön mahdollistamalla myönteisiä kokemuksia ja parantamalla työyhteisön laatutekijöitä.
Asiasanat: Lapsen, arvostava, sijaishuolto, kohtaava, vuorovaikutus, kannustavuus, ammatillisuus
Tekijä(t): Anita Tuominen
Opinnäytetyön nimi: Lapsen arvostava kohtaaminen sijaishuollossa
Sivuja (+liitteitä): 81 (4)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lapsen arvostavaa kohtaamista sijaishuollossa, lapsen yksilöllisessä hoidossa ja kasvatuksessa,sekä yhteiskunnallisessa toiminnassa. Selvitin sosiaali- ja perhekodin työntekijöiden käsityksiä siitä, mitä arvostava kohtaaminen on sijaishuollossa ja sijaishuoltopaikassa ja miten lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan kehittää ja siihen vaikuttaa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosiossa kävin läpi lapsen toimintaympäristöä ja tarpeita sijaishuollossa, sekä työntekijän ja lapsen kohtaamista sijoitusprosessissa ja vuorovaikutustilanteissa lapsen arvostavan kohtaamisen kannalta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyön menetelminä toteutin tapaustutkimusta ja kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyön empiirinen aineisto hankittiin edeltä käsin valittuihin teemoihin avointa kyselylomaketta käyttäen kahdelta sosiaalityöntekijältä ja yhdeltä perhekodin työntekijältä. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön tulosten mukaan lapsen kohtaamistilanteissa esille nousivat lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen erityispiirteineen, kohtaamisilmapiirin kannustavuus ja tilan antaminen lapselle. Tuloksissa korostuivat työntekijän taitavuus ja ammatillisuus lapsen edun arvioinnissa ja vuorovaikutuksen merkitys, erityisesti ensikontaktissa. Työntekijän arvot, asenteet ja tunteet välittyvät suoraan lapseen. Empatiakyky ja tunneherkkyys mahdollistavat kyvyn ja taidon lukea tilanteita ja eleitä. Vaikeuttavia tekijöitä olivat tiedon kulkeminen, työnjaon selkiytymättömyys, sopimuksissa kiinnipysyminen, koulutuksen riittämättömyys, rahan merkitys ja epävarmuus tulevaisuudesta. Lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan lisätä ja kehittää dokumentoinnin avulla, käyttämällä apuna työmenetelmiä ja ottamalla lapsi itse keskiöön, mahdollistamalla voimavaroja, etsimällä myönteisiä kokemuksia, parantamalla ja resursoimalla laatuun vaikuttavia työyhteisön toimintamalleja.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että lapsen kokonaisvaltainen huomioiminen, kannustaminen ja tilan antaminen, työntekijän taitavuus, vuorovaikutustaidot, arvot ja tunneherkkyys mahdollistavat lapsen arvostavan kohtaamisen. Lapsen arvostavaa kohtaamista voidaan lisätä ottamalla lapsi itse keskiöön mahdollistamalla myönteisiä kokemuksia ja parantamalla työyhteisön laatutekijöitä.
Asiasanat: Lapsen, arvostava, sijaishuolto, kohtaava, vuorovaikutus, kannustavuus, ammatillisuus